Sähkön korkeiden hintojen johdosta tomaatin ja kurkun valotuotanto on vain kolmasosan aiempien vuosien tuotannosta. Tuottajahinnat ovat samalla tasolla kuin edellisinäkin talvina, mutta vihannesten menekki on heikkoa. Oheinen artikkeli on julkaistu Puutarha-Sanomien numerossa 1/2023 (ilmastyy 20.1.2023)
PUUTARHA-SANOMAT
Espoossa Ison Omenan Prismassa kotimaiset tomaatit ja kasvihuonekurkut ovat massapaikalla. Hevivastaava Johanna Vaajoensuu toteaa, että tomaattia ja kurkkua on saatu kauppaan riittävät määrät vaikeuksitta.
– Myynnissä on ollut vähennystä, toteaa Johanna ja pohtii, johtuuko menekin heikkous kuluttajien ostovoiman heikkenemistä.
– Harmi, että hevin myynti on kokonaisuudessaan pudonnut. Onko hevi oikea paikka säästää?
Tammikuun toisella viikolla kotimainen tomaatti maksoi Prismassa 5,69 ja kurkku 4,99 euroa kilolta. Espanjalainen tomaatti maksoi 2,39 ja kurkku 3,29 euroa kilolta.
– Tuontitomaatin menekki on ollut aiempia talvia suurempi, toteaa Johanna.
Johanna toteaa, että tomaatista ja kurkusta poiketen kotimaisten salaattien ja yrttien saannissa on ollut puutteita.
Tuottajahintoihin ei ole saatu korjausta
Stefan Skullbacka Närpiön Vihanneksesta kertoo, että heidän jäsenviljelijöillä kasvihuonepinta-alaa on käytössä 30 % siitä alasta, millä valotuskalustoa on.
– Silti menekki on ollut nihkeätä, mikä on yllättänyt. Tuottajahinnat ovat olleet aikaisempien talvien tasolla.
– Paljonko ihmisten todellinen ostovoiman väheneminen vaikuttaa ostoihin ja paljonko psykologisilla syillä on merkitystä, kun ostamisessa pihistellään? pohtii Skullbacka.
Pakkaamo K. Hultholm Ab:n toimitusjohtaja Niclas Hultholm toteaa, ettei pulaa markkinoilla ole, vaikka määrät ovat pienentyneet merkittävästi.
– Ostovoima on heikentynyt eikä tuottajahinnoissa ole päästy tavoitteisiin, joilla katettaisiin kohonneita kustannuksia.
Hultholm toteaa, että tukkuhinnan tavoite tammikuussa on tomaatilla ollut 3,60 ja kurkulla 3 euroa kilolta.
– Hintahaarukat ovat isot eikä lähellekään tavoitteita ole päästy. Toivottavasti tammikuun puolivälin jälkeen kysyntä elpyy.
Stefan Skullbacka sanoo, että huhti-toukokuussa tulee uusi haaste, kun tuotantomäärät nousevat.
– Miten kuluttajat saadaan heräämään kotimaisen tuotannon kasvettua monikertaiseksi?