Pääkirjoitus: 20 vuotta eikä suotta

Puutarha-Sanomien numero 1/2022 (ilmestymispäivä 21.1.) aloittaa ammattilehden juhlavuoden. Alla on Jouko Tikkasen pääkirjoitus:

Puutarha-Sanomien ensimmäinen numero ilmestyi huhtikuussa 2002. Tavoitteeksi asetettiin, että lehti yhdistää tuotteiden laatuketjut pellolta ja kasvihuoneesta kauppojen hevitiskeille. Lehden linjana on yhdistää ketjun ihmiset rakentamaan kumppanuutta vastakkainasettelun sijaan.

Tavoitteessa on onnistuttu. Viljelijät, kauppiaat ja kaikki alan ammattilaiset lukevat lehteä kiinnostuneina. Uusi numero on aina odotettu tapaus. Lehti onkin puutarhatuotannon ja hevikaupan tuorein media.

Puutarha-Sanomien numerot on talletettu vuodesta 2004 alkaen näköislehtinä. Ne ovat tilaajien luettavissa ilmaiseksi, muille maksu on 5 euroa lehdeltä. Lehtiluukkuun klikkaamalla saat alan lähihistorian värikkäästi kerrottuna.

Arkistossa on jo 174 lehteä, joissa on pari tuhatta yrittäjähaastattelua ja lisäksi tuhansia uutisia.  Tarinoissa tuotteet saavat kasvot ja hevistit pystyvät kertomaan kuluttajille enemmän tuotteiden alkuperästä. Tuotannon vaikeudetkin tulevat juttujen myötä ymmärrettäväksi.

Lehti toimii valtakunnallisesti. Se havainnollistuu joka numerossa olevalla Suomen kartalla. Siihen on merkitty kunkin lehden sisältö ja missä juttu on tehty.

Puutarha-sanomat.fi -palvelussa on lähes kolme tuhatta juttua vuodesta 2001 alkaen. Monia lehden juttuja on täydennetty haastattelun yhteydessä tehdyillä videoilla, jotka löytyvät palvelusta. Nämä ovat kaikille ilmaisia.

Puutarha-Sanomat pyrkii antamaan yrittäjille ideoita. Perunanviljelijä voi saada ajatuksen tomaatintuottajan haastattelusta ja päinvastoin. Kesäkukkaviljelijä voi oppia ruokakauppiaan markkinointinikseistä, mutta idea voi kulkea toisinkin päin. Kaikkihan on yrittämistä riippumatta tuotantosuunnasta.

Trädgårdsbladet 20 år

Trädgårdsproduktionen har en stark ställning i de svenskspråkiga områdena i vårt land: produktionen av växthusgrönsaker är koncentrerad till Österbotten och äppelproduktionen till Åland. Av dessa produkter förbrukas över 90 procent på finskspråkiga områden.

Trädgårdsbladets uppgift är att sammanföra produktion och handel oberoende modersmål. En köpman från Helsingfors kan läsa en odlarintervju från Närpes eller Jomala. Producenten i sin tur kan läsa hur hens produkter säljs i Tammerfors.