Lidlin valikoima kasvoi ja myymälät jakautuivat kahteen luokkaan

Lidl on uudistanut laajasti tuotevalikoimaansa. Samalla valikoimaan on tullut satoja uusia tuotteita lisää. Jatkossa valikoima ei ole enää kaikissa kaupoissa sama, vaan myymälät ovat joko kattavan perusvalikoiman tai laajennetun valikoiman myymälöitä.

Lidlillä on nyt 193 myymälää Suomessa.

Vuoden 2020 aikana Lidlin valikoima on käynyt läpi tavallista tarkemman syynin, ja kaupan hyllyyn on saapunut satoja uusia tuotteita. Uutuuksiin kuuluu niin Lidlin omien merkkien tuotteita kuin teollisuuden merkkejäkin.

Kaupassa valikoimakehitys on silti jatkuvaa työtä. Perussääntönä on, että vähemmän kysytyt tuotteet antavat tilaa uusille tuotteille viikoittain. Suurempia muutoksia tehdään perinteisesti aina uuden sesongin alla eli esimerkiksi ennen joulua ja kesää. Nyt tehty muutos on rajumpi kokonaismuutos. Muutokset on tehty asiakkaiden toiveita kuunnellen.

–  Alkuvuodesta 2020 käytimme paljon aikaa tuotevalikoimamme tarkastamiseen ja uudistamiseen. Saamme asiakaspalveluumme jatkuvasti asiakkaiden toiveita ja meillä on paljon hyvää markkinatietoa, joiden pohjalta pyrimme nyt tuomaan tarjolle erilaisia toivottuja tuotteita. Eniten asiakkaat toivoivat silti sitä, että kaiken voisi ostaa kerralla Lidlistä. Tähän pyyntöön pyrimme nyt vastaamaan, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.

Uusia tuotteita on tullut kaikkiin tuotekategorioihin. Poikkeuksellisen paljon muutoksia on tehty tuoretuotteisiin, mutta muutos näkyy merkittävästi asiakkaille myös pähkinöissä, pakasteissa sekä leipähyllyssä. Myymälöiden sisällä on tehty paljon muutoksia, jotta kaikki tuotteet on saatu mahtumaan. Hyllytilaa on tehty lisää. Asiakkaille näkyvin muutos on ollut juustovalikoiman laajentuminen, kun herkuttelujuustoista koostuva juustotiski laajeni kaikkiin Lidl-myymälöihin.

Kattava perusvalikoima ja laajennettu valikoima

Lidlin vakituiseen tuotevalikoimaan kuuluu noin 2500 tuotetta ja myymälöitä on lähes 200. Jatkossa valikoima ei ole kaikissa kaupoissa täsmälleen sama. Myymälät jakautuvat niin että osassa on kattava perusvalikoima ja osassa laajennettu valikoima. Alkuvaiheessa noin neljännes myymälöistä tarjoaa perusvalikoiman ja 75 prosenttia myymälöistä laajennetun valikoiman.

Myymälämuutoksia tekemällä pyritään kuitenkin saamaan entistä useampi myymälä laajennetun valikoiman piiriin. Jatkossakin kompaktin tuotevalikoiman ansiosta hinnat pystytään pitämään matalina ja hävikki pienenä, ja asiakkaalle kauppareissu nopeana.

–  Kahtiajaon perussyynä on se, että valikoiman laajentuessa emme saa kaikkia tuotteita mahtumaan neliöiltään pienempiin myymälöihin. Tarjoamme kuitenkin kaikissa myymälöissämme kattavan perusvalikoiman, joista saa nopeasti perheen kaikki viikko-ostokset. Laajennettu valikoima tarkoittaa, että myymälän valikoimassa on lisäksi tuotteita, joita ei ole saatavilla kaikissa Suomen Lidleissä. Näitä tuotteita voivat olla tuulihatut pakasteesta, maustamaton jogurtti myslikannella tai risottolajitelma, kertoo Forsström.

Valikoimatuotteiden lisäksi Lidlissä myydään viikoittain vaihtuvia erätuotteita sesonkien ja maateemojen mukaisesti. Ruoan lisäksi Lidl myy muun muassa kosmetiikkaa, kukkia, puutarhavälineitä, kodinkoneita, elektroniikkaa, sisustustavaraa ja vaatteita.