K-ryhmä kertoo ostosten kotimaisuustason

Uusi K-Ostokset-palvelu näyttää K-ryhmän asiakkaille heidän K-ruokakaupoista tekemänsä ostokset kokonaisuudessaan ja auttaa ymmärtämään ostosten vaikutuksia. Ensimmäisessä vaiheessa palvelu kertoo asiakkaan ostosten kotimaisuustason ja auttaa lisäämään kotimaisten tuotteiden määrää ostoskorissa. Tulevaisuudessa palvelussa tarjotaan asiakkaille myös esimerkiksi vastuullisuuteen ja hyvinvointiin liittyviä mittareita.

Ari Akseli kertoi jo vuonna 2014 Keskon panostuksesta kotimaisuuden esilletuomiseen, jolloin käynnistyi ”Sinivalkoinen jalanjälki” -toiminta.

K-Ostokset näyttää havainnollisesti kaikki asiakkaan ruoka- ja päivittäistavaraostokset, jotka on rekisteröity Plussa-kortille. Lisäksi palvelu kertoo, kuinka paljon asiakkaan ostoskorissa on kotimaisia tuotteita verrattuna muihin samankaltaisiin asiakkaisiin. Tätä henkilökohtaisten ostosten kotimaisuustason kehitystä voi seurata. Palvelu myös laskee asiakkaalle realistisen tavoitteen ostosten kotimaisuustason nostamiseen sekä suosittelee tekoälyn avulla ostoskoriin sopivia tuotteita.

– Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja. K-Ostosten avulla asiakkaamme voivat lähteä tavoittelemaan seuraavaa tasoa ostostensa kotimaisuudessa. Toivomme, että palvelu innostaa asiakkaitamme valitsemaan yhä enemmän suomalaisia tuotteita, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Kotimaisuustason lisäksi K-Ostokset tarjoaa kattavan kokonaiskuvan asiakkaan kulutustottumuksista. Palvelussa pääsee myös vertailemaan anonyymisti ostoksiaan ja niiden kotimaisuustasoa oman naapuruston ostoksiin. Mitä enemmän asiakas käyttää Plussa-korttia K-ruokakaupoissa asioidessaan, sitä tarkemman näkymän K-Ostokset tarjoaa asiakkaan kulutustottumuksiin ja niiden vaikutuksiin.

– K-Ostokset on vastaus asiakkaidemme toiveisiin. Asiakkaamme haluavat käyttöönsä datapohjaisia palveluita, joissa hyödynnetään asiakastietoa. Erityisesti asiakkaamme haluavat ymmärtää paremmin ostostensa vaikutuksia. Kotimaisuustaso on yksi näkökulma tähän, kuvailee Minna Vakkilainen, joka on K-ryhmän asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja.

Konkreettinen teko kotimaisuudelle

Suomalainen ruoka ja kotimaiset tuotteet ovat suomalaisille merkityksellinen asia, ja ne muodostavat suurimman osan K-ruokakauppojen valikoimasta. K-ryhmä on sitoutunut tekemään konkreettisia tekoja suomalaisen ruoan ja tuotteiden arvostuksen nostamiseksi. K-Ostosten kotimaisuustaso on yksi teko suomalaisen ruoan puolesta.

Toistaiseksi K-Ostokset toimii osana K-Ruoka.fi-verkkopalvelua ja tulevaisuudessa se löytyy myös K-Ruoka-sovelluksesta, mikäli asiakkaat sitä toivovat. Palvelun voivat ottaa käyttöönsä kaikki Plussa-asiakkaat osoitteessa www.k-ruoka.fi/ostokset.

K-ryhmä suojaa aina asiakkaan yksityisyyden ja kaikki hänen K-ryhmälle antamat tietonsa. Halutessaan asiakas voi myös aina kieltää tietojensa käytön. Nyt julkaistu K-Ostokset on palvelun ensimmäinen versio. Palvelua kehitetään asiakaslähtöisesti, ja datapohjaisten palvelujen ominaispiirteiden mukaisesti myös palvelussa hyödynnettävä tieto kehittyy koko ajan.