Viherseinällä pörssiin

Suomalaislähtöinen Naava on maailman johtava älykkäiden viherseinien tuottaja. Naavoja on toimitettu jo yli 2 000 kappaletta Pohjoismaissa, Yhdysvalloissa ja viimeisimpänä aluevaltauksena Etelä-Koreassa. Naava on terveysteknologiayritys, joka mullistaa kolmet markkinat luontoa, teknologiaa ja designia yhdistävällä kalusteinnovaatiollaan. Nyt yritys hakee laajentumiseensa 2,5 miljoonan rahoitusta Invesdor-joukkorahoituksen avulla.

Naavan viherseinää eteläkorealaisessa showroomissa.

Naava suunnitteleekin laajentuvansa ympäri maailman erityisesti suurkaupunkeihin. Naava on Inc-lehden mukaan yksi nopeimmin kasvavista eurooppalaisista yrityksistä, ja sen liikevaihto vuonna 2017 ylsi kolmeen miljoonaan euroon, josta 30 % oli toistuvaa palveluliikevaihtoa. Naava mullistaa kolme eri markkina-aluetta ainutlaatuisella innovaatiollaan: 9 miljardin vihersisustusmarkkinat, 29 miljardin ilmanpuhdistusmarkkinat ja 50 miljardin toimistokalustemarkkinat.

– Kaupungistumisen kiihtyessä haluamme tarjota maailman metropolien ihmisille mahdollisuuden hengittää puhdasta luonnonilmaa Naavan teknologian avulla. Huono sisäilma vaikuttaa päivittäin voimakkaasti miljoonien ihmisten terveyteen negatiivisesti. Naava uskoo, että terveellisen hengitysilman pitäisi olla ihmisoikeus. Hengitysilma on seuraava terveystrendi heti ruoan ja veden jälkeen, sanoo Naavan perustaja ja toimitusjohtaja Aki Soudunsaari.

Rahoitus on osa ns. pre-IPO-rahoituskokonaisuutta, jonka avulla vahvistetaan Naavan liiketoimintaa ja kasvua ennen suunniteltua pörssilistautumista 2020-21. Pre-IPO-sijoituksissa riskit ovat pörssisijoituksia korkeammat, mutta riskin myötä nousee tuottopotentiaalikin.

– Valtaosa yritysten kasvusta tapahtuu ennen pörssiin listautumista. Pörssin kautta mukaan lähteminen on monessa tapauksessa jo myöhäistä, siksi ennen suunniteltua listautumista tehtävät sijoitukset ovat sijoittajan näkökulmasta erityisen mielenkiintoisia, sanoo Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä.

– Naavalla on jo vahvaa näyttöä markkinavalidaatiosta ja kasvusta, joten kyse ei ole startup-sijoituksesta.

NAAVAN FAKTAT

  • Yritys perustettiin Suomessa vuonna 2012 tarkoituksenaan tuoda ihmiset lähemmäs luontoa sisätiloissa. Työntekijöitä on yli 40 Suomessa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa.
  • Naava ei ole perinteinen viher- tai kasviseinä – se on hyvinvointia edistävä kaluste, joka on biologinen ilmanpuhdistin, ilmankostutin ja tarpeen mukaan myös tilanjakaja.
  • Naava on älykäs viherseinä: sen toimintaa ohjaa teknologia ja se on automatisoitu. Naava on on palkittu lukuisilla design- ja innovaatiopalkinnoilla.
  • WIRED valitsi Naavan kuumimmaksi Suomen startup-yritykseksi ja yhdeksi Euroopan kuumimmista. Lisäksi Naava on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä Inc.:n mukaan.