Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa vuonna 2017 oli lähes 17,6 miljardia euroa. Myynnin arvo kasvoi +1,0 % edellisvuoteen verrattuna, mikä on paras kehitys sitten vuoden 2013. Koko päivittäistavaravalikoimaa myyviä myymälöitä oli Suomessa 1.1.2018 yhteensä 2 824 kappaletta.
Kaupan ryhmistä myyntiään kasvatti eniten Lidl (+5,5 %), joka avasi vuonna 2017 kaikkiaan 16 uutta myymälää. Markkinaosuus kasvoi eniten K-ryhmällä, kasvua oli 1%-yksikön verran. Kasvuun vaikutti se, että vuoden 2016 Suomen Lähikauppa Oy:n oston myötä hankitut myymälät toimivat vuonna 2017 kokovuotisesti osana K-ryhmää. K-market on yli 800 myymälän verkostollaan Suomen laajin päivittäistavaramyymäläketju. S-ryhmän markkinaosuus kasvoi 0,5 %-yksikköä. Kasvua veti erityisesti Prisma-ketju.
Tiedot perustuvat markkinatutkimusyritys Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteriin. Nielsen julkistaa tiedot vuosittain maaliskuussa. Päivittäistavaramyymälärekisteriin on lisätty myös suppeampaa päivittäistavaravalikoimaa myyvät halpahintamyymälät ja huoltoasemamyymälät.
Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä 2017
Ryhmä Markkinaosuus %
- S-ryhmä 45,9 %
- K-ryhmä 35,8 %
- Lidl Suomi Ky 9,3 %
- Tokmanni-konserni* 1,6 %
- Stockmann* 0,8 %
- Minimani* 0,6 %
- M-ketju** 0,5 %
- Muut yksityiset* 5,5 %
Päivittäistavaramyymälärekisteriin on nyt lisätty suppeampaa pt-valikoimaa myyvät halpahintamyymälät sekä huoltoasemamyymälät. Yllä olevat markkinaosuudet eivät siksi ole vertailukelpoisia PTY:n aiempien vuosien tiedotteissa olevien markkinaosuuksien kanssa.