Suomen parhaat hevi-kaupat julkistettiin 17.1.2018 KasvisKalaaseissa, jotka pidettiin uudessa vegeravintolassa, Yes Yes Yes Helsingissä. Artikkeli on julkaistu Puutarha-Sanomien numerossa 1/2018 (ilmestymispäivä 19.1.2018).
[PUUTARHA-SANOMAT: HELSINKI]
Suomen Paras Hevi 2018 -kunniakirja luovutettiin K-supermarket Kasarmille. Kauppa sai tuplavoiton, sillä Pro Luomu ry valitsi kaupan myös parhaaksi LuomuHeVi-kaupaksi.
Kauppojen asiakkaat osallistuivat innokkaasti kilpailuun äänestämällä mieleistään kauppaa Puutarha-Sanomien nettisivuilla olleiden videoiden perusteella. Kilpailun sääntöjen mukaan lopullinen valinta kuului kuitenkin tuomaristolle.
Hevi-kilpailun tuomaristoon kuuluivat Samuli Karjula Satokausikalenterista, Merja Söderström Päivittäistavarakaupan yhdistyksestä, Mari Miettinen Järvikylästä ja Jouko Tikkanen Puutarha-Sanomista.
Tuomaristo piti kaikkia finaalissa ollutta kuutta kauppaa erinomaisina perunan, vihannesten, marjojen ja hedelmien kulutuksen edistäjinä, sillä tuotteiden laatu, tuoreus ja esillepano ovat korkealuokkaisia. Hevi-osastot olivat hyvin houkuttelevia ja koukuttavia.
Työtä myös kansanterveyden hyväksi
– Kauniit, värikkäät, laadukkaat, tuoreet ja hyvältä tuoksuvat hevi-osastot ovat tärkeitä kauppojen menestyksen kannalta. Kun hyvältä näyttävä ja maistuva hevi lisää terveellisten tuotteiden kulutusta, on sillä merkitystä myös kansanterveyden kannalta. Näin hevi-alan ammattikunta viljelijästä kaupan hevi-hoitajiin tekee myös kansanterveyttä parantavaa työtä, totesi tuomaristo.
Tuomaristo laittoi painoa valinnoissaan hevi-tiimien innostuneisuudelle.
– Hevi on fyysisesti raskas paikka kaupassa. Kilpailussa mukana olleet henkilöt tekevät työtään sydämellään ja innostuksesta heviin, jolloin fyysinen rasitus ei enää tunnukaan. Hyvännäköisen hevin luomiseen tarvitaan taiteellista silmää.
– Sesongeissa kiinni oleminen on yksi avainasia menestymisessä. Kun tuotteille annetaan kasvot, se lisää kuluttajien luottamusta, totesi tuomaristo.
Kilpailu käytiin tänä vuonna yhdessä sarjassa, sillä koon perusteella finalisteja ei voitu jakaa kahteen sarjaan kuten aiempina vuosina oli tehty. Voitto meni K-supermarket Kasarmille Helsinkiin. Kauppa oli mukana jo edellisenkin vuoden kilpailussa, ja se pystyi parantamaan tasoaan vuoden aikana lisää.
Yleisöäänestys osuuskaupoille
Sokos-Herkku Tampere, S-market Lapua ja S-market Siilinjärvi keräsivät suurimmat yleisöäänet. Yleisöäänten määrä riippui hevi-osastojen lisäksi siitä, miten ahkerasti kaupat tiedottivat kilpailusta somessa.
Puutarha-Sanomat antoi kunniamaininnan Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupalle ja sitä kilpailun finaalissa edustaneelle S-market Lapualle.
– Osuuskauppa on tehnyt loistavan päätöksen panostaessaan kaikkien myymälöittensä heviin. Tuloksia saatiin jo vuodessa hyvänä asiakaspalautteena ja kasvaneena hevi-myyntinä, kiitteli päätoimittaja Jouko Tikkanen.
Oheiskilpailuna oli hevi-myynnin määrät. Suurin myynti oli K-supermarket Mankkaalla, lähes 2 miljoonaa kiloa. Perunan parhaana myyjänä kunnostautui S-market Siilinjärvi, joka myi perunaa liki 200 tonnia.