Lähiruokakulttuuria rakennetaan yhdessä

Osana Suomi100 -juhlavuotta K-ryhmä nostaa esille tarinoita K-kauppiaiden, maataloustuottajien ja paikallisten yrittäjien onnistuneesta yhteistyöstä. K-ryhmä toimii MTK 100 -juhlavuoden valtakunnallisena yhteistyökumppanina.

Hortiherttuan Toni Tanner esitteli tuotteitaan K-citymarket Ruoholahden lähiruokatreffeillä (P-S nro 8/2016)

K-ryhmä on julkaissut loka-marraskuun aikana sosiaalisen median kanavissaan Yhteisiä kasvutarinoita, jotka kertovat tuottajien, paikallisyrittäjien ja K-kauppiaiden kasvua luoneesta yhteistyöstä.

Tiivis ja pitkäaikainen yhteistyö K-kauppiaiden ja viljelijöiden välillä on kasvattanut lähiruoan valikoimia ja saatavuutta ympäri Suomen. Asiakkaiden valinnat ja toiveet kasvattavat lähiruoan tarjontaa entisestään.

K-ryhmän yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Eeva Salmenpohja kertoo, että K-ryhmä on tehnyt paljon työtä viime vuodet lähiruoan tarjonnan kasvattamiseksi K-ruokakauppojen valikoimissa.

– Yhtenä merkittävimpänä hankkeena on ollut Lähiruokatreffit-tapahtumasarja, joissa alueen K-ruokakauppiaat ja paikalliset tuottajat ovat päässeet vaivattomasti rakentamaan yhteistyöstä.

Tapahtumia on järjestetty yhdessä Ruokatieto Ry:n kanssa neljän vuoden aikana jo toistakymmentä kertaa eri puolilla Suomea.

– Nyt Suomi100 -juhlavuonna haluamme erityisesti kertoa asiakkaillemme tuottajien, paikallisten yrittäjien ja K-kauppiaiden tiiviistä yhteistyöstä. Lähiruoan laajat valikoimat omassa lähikaupassa eivät ole itsestäänselvyys, vaan vaativat asiakkaan valinnan lisäksi selkeää tahtoa niin tuottajilta kuin  K-ruokakauppiailtakin, jatkaa Salmenpohja.

Tulevaisuudessa K-ruokakaupat tulevat tarjoamaan asiakkailleen entistäkin enemmän oman alueensa paikallisia tuotteita. K-kauppiaat, lähituottajat sekä paikallisten yrittäjät työskentelevät yhdessä tuodakseen saataville ja kehittääkseen yhä enemmän lähituotteita.