”Tuottajalle kiitos” -kampanja laajenee

K-ruokakaupat jatkavat suomalaisia ruoantuottajia tukevaa Tuottajalle kiitos -toimintatapaa. Tammikuun aikana kauppoihin tulee valikoima Pirkan Tuottajalle kiitos -tuotteita, joiden hinnasta maksetaan määrätty osuus tuottajalle. Tuottajalle kiitos -toimintamallin lisäksi K-ryhmä tukee suomalaista ruoantuotantoa monin tavoin vuonna 2016.

K-ruokakauppojen asiakkailla on tammikuusta alkaen mahdollisuus tukea helposti suomalaisia ruoantuottajia. Kauppoihin tulee myyntiin seitsemän Pirkan Tuottajalle kiitos -tuotetta, joista K-ryhmä maksaa lisätuen suoraan tuottajille. Lisätuki on sisällytetty tuotteen hintaan, ja se on tuotteesta riippuen 3-30 senttiä, eli noin 5 prosenttia. K-ryhmä tilittää lisätuen tavarantoimittajille ja varmistaa yhdessä MTK:n kanssa sen oikeudenmukaisen jaon edelleen tuottajille.

– Viime päivinä julkista keskustelua on hallinnut ruoan hinta. Vastuullisena toimijana tehtävänämme on kuitenkin huolehtia koko elintarvikeketjun hyvinvoinnista. Suomalaiset haluavat ostaa kotimaista ruokaa. Tuottajalle kiitos -tuotteet on yksi keino varmistaa, että kotimainen tuotanto pysyy elinvoimaisena, toteaa Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

Nyt kauppoihin tulevat Tuottajalle kiitos -tuotteet ovat lihatuotteita. Tuoteryhmää laajennetaan jatkossa maitoihin ja mahdollisesti myös muihin tuotteisiin.

Tuottajalle kiitos -tuotteet ovat jatkoa loppuvuoden possukorttikampanjalle. K-ruokakauppojen asiakkaat pystyivät ostamaan marras- ja joulukuussa jouluostosten yhteydessä yhden euron maksavan Tuottajalle kiitos -possukortin. K-ryhmä lupasi tuplata myyntituoton ja tilittää sen lyhentymättömän suomalaisille siankasvattajille. Kortteja myytiin noin 30 000 kappaletta, ja tuplaamisen sijasta K-ryhmä yli kolminkertaisti tuottajille tilitettävän summan 100 000 euroon.

– Arvioimme, että Tuottajalle kiitos -tuotteiden kautta suomalaiset tuottajat saavat satoja tuhansia euroja vuoden 2016 aikana. Kyse ei ole kertaluonteisesta kampanjasta, vaan pysyvämmästä vastuullisesta toimintatavasta, Rauhala jatkaa.

Kotimaista tuotantoa tuetaan vuonna 2016 monin tavoin

K-ryhmä tukee suomalaista tuotantoa ja paikallisuutta monin eri keinoin. Kaikissa K-ruokakaupoissa järjestetään huhtikuussa ja marraskuussa suomalaista työtä tukevat Sinivalkoinen jalanjälki -teemaviikot yhdessä Suomalaisen Työn Liiton kanssa. Näiden lisäksi K-ruokakaupat organisoivat Osta työtä Suomeen -päivän 2. joulukuuta.

Lähiruoan tuotantoa tuetaan paikallisia tuottajia, kauppaa ja kuluttajia yhdistävillä Lähiruokatreffeillä. Lähiruokatreffit järjestetään tulevan vuoden aikana kuudella eri paikkakunnalla loppukevään ja syksyn aikana. K-ruokakauppiaat ostivat vuonna 2015 paikallisilta tuottajilta tuotteita 570 miljoonalla eurolla. Lähituottajien tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna 15 %.

K-ruokakaupoissa myynnissä olevat Tuottajalle kiitos -tuotteet:

Tuotteen nimi: K-ryhmän lisätuki tuottajalle / tuote:
Pirkka porsaan jauheliha 400g 0,10 €
Pirkka porsaan palapaisti kinkusta 400 g 0,25 €
Pirkka kinkkusuikale 300 g 0,25 €
Pirkka porsaan ulkofilee n. 1,2kg 0,30 € / kg
Pirkka kinkkumakkara 300 g 0,10 €
Pirkka kuoreton nakki 600 g 0,10 €
Pirkka lenkki 540g 0,10 €

Tuottajalle kiitos -kampanjassa ei ole mukana sikatiloja, joilla on ilmennyt epäasiallisia tuotantotapoja. Vastuullisena toimijana Kesko on lisännyt kotimaisten tuottajien auditointeja sekä tekee yhteistyötä teurastamojen kanssa epäasiallisten tuotantotapojen estämiseksi.