K-ruokakaupoissa marraskuusta lähtien toteutettavassa kampanjassa asiakas voi halutessaan maksaa yhden lisäeuron ostamastaan suomalaisesta joulukinkusta. K-ryhmä osallistuu talkoisiin ja laittaa jokaisen lisäeuron päälle toisen.
Tuottajalle kiitos -joulukinkkukampanjan tavoitteena on kerätä 500 000 euroa, joka maksetaan lyhentämättömänä sikatilallisille. Tuottajalle kiitos -lisä tullaan tuomaan lähikuukausina myös valittuihin Pirkka-tuotesarjan tuotteisiin, ja se tuloutetaan suoraan tuottajille.
Suomessa täysin uudenlaisella toimintatavalla K-ryhmä haluaa yhdessä asiakkaidensa kanssa tukea suomalaista tuottajaa. Tuottajalle kiitos -toimintamallin tarkoituksena on nostaa esille suomalaista elintarviketuotantoa ja -yrittäjyyttä.
– Nyt on aika sanoa tuottajalle kiitos. Osallistumalla Tuottajalle kiitos -kampanjaan asiakkaamme voi omalla toiminnallaan suoraan vaikuttaa suomalaisen elintarviketuotannon säilyttämiseen, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.
Tuottajalle kiitos -kinkkukampanjan tavoitteena on kerätä 500 000 euroa asiakkaiden ja K-ryhmän yhteistalkoilla. Tuotto tilitetään lyhentämättömänä sianlihan tuottajille lihatalojen ja MTK:n avustuksella.
– Liikkeelle lähdetään ennakkoluulottomalla asenteella. Tuomme Tuottajalle kiitos -lisän myös muihin tuotteisiin kuten esimerkiksi osaan Pirkka-sarjan leikkeleistä, juustoista ja maidoista, kertoo Rauhala.
Suomalaiset haluavat kotimaista ruokaa
Elintarvikkeiden kotimaisuus on suomalaisille tärkeää. Tuoreen Taloustutkimuksen teettämän Suomi Syö -tutkimuksen mukaan peräti 82 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä syödä kotimaista ruokaa.
K-ruokakaupoissa myytävistä tuotteista jo noin 80 % on Suomessa valmistettuja. Jo siksi meille on ensiarvoisen tärkeää olla suomalaisen elintarviketeollisuuden luotettava kumppani. Suomalaisen tuottajan ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta on pidettävä huolta, kertoo Rauhala.
MTK antaa täyden tukensa K-ryhmän Tuottajalle kiitos -toimintamallille.