MTK:n toiminnanjohtajan Antti Sahi syytti S-ryhmää ylimielisestä asenteesta, kun se katkaisee toimivan yhteistyön tuottajien kanssa.
– S-ryhmä on yksipuolisesti ilmoittanut vihannes- ja hedelmäntuottajille keskittävänsä hankinnat vain muutamalle tuottajalle. Käytännössä tämä tarkoittaa kotimaisten vihannesten ja hedelmien tarjonnan supistumista.
MTK:n Keski-Pohjanmaan tuottajaliiton kevätkokouksessa 18.4. puhuneen Sahin mukaan näillä toimilla kauppa haluaa varautua kilpailulain muutoksen jälkeiseen aikaan ja osoittaa todeksi kaupan perusteettomat olettamukset kilpailulain muutoksen vaikutuksista.
– Todellisuudessa menettelytavat kuitenkin osoittavat markkinoiden toimimattomuuden ja kaupan ylivallan, jota varten kilpailulain muutosta todellisuudessa tarvitaan, Sahi muistuttaa.
– Vähittäiskauppa jatkaa myös kuluttajien mielipiteiden halveksuntaa lisäämällä omien tuotemerkkien tarjontaa ja supistamalla kotimaisten elintarvikkeiden tarjontaa. K-kaupan ilmoitus uuden halpatuotemerkin tuomisesta markkinoille ja S-ryhmän rajoitukset kotimaisten vihannesten ja hedelmien vastaanotosta ovat tästä viimeisiä esimerkkejä.
Sahin mukaan kuluttajat haluavat tietää ruuan alkuperän ja varmistaa tuotantoketjun jäljitettävyyden.
– Kaupan omien merkkien takana ovat pitkät tuotantoketjut, joiden ainoana tavoitteena on halpa hinta. Tämä on täysin vastoin kuluttajien toivetta. Kaupan omilla merkeillä kaikki tieto raaka-aineiden alkuperästä ja tuotantotavoista halutaan hävittää, Sahi huomauttaa.
SOK:n vastaus samana päivänä
S-ryhmän hankintajohtaja Jari Simolinin ja valikoimajohtaja Ilkka Alarodun vastaus Sahin puheenvuoroon tuli julkisuuteen välittömästi.
– S-ryhmä suosii suomalaisia hedelmiä ja vihanneksia tarjonnassaan, koska asiakkaat haluavat ostaa niitä vuosi vuodelta enemmän. Suomessa tuotetut hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa S-ryhmän lähiruokastrategiaa, jossa osuuskaupat hankkivat osan tuotteista yhteisesti ja osan paikallisesti.
– Toisin kuin MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi tiedotteessaan lausuu, S-ryhmä pyrkii lisäämään suomalaisten hedelmien ja vihannesten kysyntää ja tarjontaa. Kun toimitusketjua suoristetaan, paikallinen tuote on tuoreempana kuluttajien saatavilla.
– Muutamme toimintaamme siten, että yhä useammalla paikallisella tuotteella on mahdollisuus päästä kaupan hyllylle, S-ryhmän hankintajohtaja Jari Simolin kertoo.
Lähitoimittajat suoraan osuuskauppaan
– S-ryhmän hankintamallia uudistamalla haetaan parempaa tuoreutta ja kasvavaa menekkiä. Tarkoitus on lisätä erityisesti paikallisten tuotteiden menekkiä. Pienten tuottajien tuotteiden kierrättäminen kaupan keskitetyn logistiikan kautta ei ole kustannusten ja laadun kannalta järkevää.
– Menekin edistämiseksi olemme hakeneet uusia ja parempia toimintatapoja. Pienten tuottajien tuotteet toimitetaan joko suoraan myymälöihin tai ne yhdistetään osaksi tuottajayhteenliittymien suurempia toimituseriä. Muutoksella pyrimme parantamaan 26 tuottajan toimintaedellytyksiä, Jari Simolin kertoo.
Simolin ja S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu hämmästelevät MTK:n Antti Sahin tämänpäiväistä tiedotetta ja sen perusteettomia väitteitä.
– Vain yhdessä tekemällä voimme saavuttaa parempia lopputuloksia suomalaisessa ruokaketjussa. Tuntuu siltä, että MTK:n tarkoitus on saada aikaan enemmänkin vastakkainasettelua kuin aitoa yhteistyötä elintarvikeketjussa. Tässäkään kysymyksessä he eivät ole olleet meihin lainkaan yhteydessä, Alarotu sanoo.
Kuluttajat ovat kiinnostuneita siitä, mistä ruoka tulee ja mikä on tuotteiden alkuperä. S-ryhmä kertoo ensimmäisenä suomalaisena toimijana omien merkkiensä tuotteiden pääraaka-aineen alkuperämaan. Tällä hetkellä merkintä on 80 prosentissa pakkauksista.
– Olemme saaneet pääraaka-aineen alkuperämaan merkitsemisestä hyvää palautetta ja haastammekin suomalaisten tuottajien omistaman elintarviketeollisuuden tekemään saman, Alarotu toteaa.
Lue artikkeleita Puutarha-Sanomista:
”Rainbow tulee ryminällä hevi-tiskeihin”
Puutarha-Sanomat nro 8/2012
”Musta laatikko viilensi välejä”
Puutarha-Sanomat nro 1/2013
Ja Tukkutorista MTK:n Antti Sahin haastattelu:
”Haluamme ymmärrystä alkutuottajien tilanteeseen”Tukkutori nro 7/2012
Voit ostaa lehdet 5 € hintaan turvallisesti verkkopankissa tai luottokortilla.