Puutarha-Sanomissa aiheena luomu ja lähiruoka

Helmikuun 15. päivänä ilmestyvän Puutarha-Sanomien (nro 2/2013) pääkirjoituksessa todetaan, että pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelman mukaisesti maa- ja metsätalousministeriö panostaa lähiruokaan ja luomuun.

– Poliittisesti sovittiin, että laaditaan luomualan ja lähiruoan kehittämisohjelma. Sopimus poikiikin täksi kevääksi erilliset ohjelmat niin luomulle kuin lähiruoallekin. On havaittu, ettei lähiruokaa ja luomua voi kääriä samaan pakettiin.

– Kaikki lähtee markkinoista. Kaupan luomumyynti on kasvanut parissa vuodessa liki sata prosenttia. Kun asia ilmaistaan toisin – luomun osuus kaiken ruoan myynnistä on noussut yhdestä kahteen prosenttiin – havaitaan oikea mittasuhde. Lisäksi kasvusta suurin osa on tullut luomuvalikoiman monipuolistumisesta. Luomuvihannesten kysynnän kasvu on ollut vakaata, mutta määrät ovat edelleen pieniä: luomukurkun markkinoiden kattamiseen riittää neljänneshehtaarin talvituotanto.

– Marjakin kannattaa noukkia maasta. Kotimaisten luomuvihannesten ja -marjojen valikoimaa tulee laajentaa niin, että kysyntää ei tarvitse kattaa tuonnilla. Ei ole kovin ekologista rahdata luomua Espanjasta tai Kiinasta. On myös muistettava, mitkä mahdollisuudet meillä voisi olla luomuvihannesten viennissä. Pietarin markkinat voivat lähivuosina olla suomalaisille puhtaille tuotteille pohjattomat, kirjoittaa päätoimittaja Jouko Tikkanen.

– Luomulle on omat sääntönsä, mutta lähiruoan määrittelyssä ollaan niin montaa mieltä kuin on miestäkin. Monet pitävät lähiruokana kaikkea kotimaista, toiset haluavat rajata sen maakuntaan. Tärkeintä kuitenkin on, että tuottaja tunnetaan ja hänen tuotantoonsa luotetaan. Tuotteen takana tulee olla kasvot. Lähiruoka ei ole ”private labelia” eikä se voi olla halpaa, sillä se tehdään kunnon aineksista. Lähiruoassa tulee olla makua.

– Kuluttajat kaipaavat aitoutta. Ilmassa on ollut protestia liian samannäköisiä ja hintojen halpuudella kilpailevia marketeja kohtaan. Suurimpiin kaupunkeihin syntyikin lukuisia vaihtoehtokauppoja, mutta ne eivät ole pärjänneet. Marketit ovat alkaneet ottaa lähituottajien tuotteita valikoimiinsa ja näin palvelevat asiakkaitaan. Näin lähiruoalle saadaankin enemmän menekkiä kuin siihen keskittyneiden erikoiskauppojen kautta, todetaan Puutarha-Sanomien pääkirjoituksessa.

Puutarha-Sanomat nro 2/2013 sisältää tuhdin paketin mielenkiintoisia artikkeleita, mm. seuraavaa:

• Kääpä tuli Munkkiin kauppiaaksi, Erkki Kääpä jatkaa viidennessä polvessa suvun kauppiasperinettä, esittelyssä K-supermarket Munkki.
• Kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio: Luomutalkoot alkavat!
• Kaupan liiton Juhani Pekkala vaatii rohkeutta veroremonttiin

• HL-Vihannes taitaa myös konekaupan, Heikki Lindström teki LiuGong-maansiirtokoneilla suurkaupat
• S-market Tuusula myy hevisti heviä, haastattelussa marketpäällikkö Tapio Kääriäinen ja hevi-hoitaja Leila Willström, joka on ollut 38 vuotta HOKin palveluksessa.
Pekka Männistö ja Joonatan Männistö tuottavat perunaa Lopella. Aki Lamminen auttaa markkinoinnissa ja brändää ne lähiruoaksi.

• Kansikuvassa on Ikaalisten Luomun Ari ja Heidi Kulmanen. Luomuvihannesten menekin kasvu on ollut tasaista.
• Humuspehtoori myllää maat ja mielet, haastattelussa Reino Mantsinen.
• Lähiruoka- ja luomukauppa lopettaa, haastattelussa yrittäjä Leena Raukko, joka yhdisti Luomuidyllin ja Finska-lähiruokakaupan.

• Mimis-salaattien kehittäminen toi menestystä, Kotipellon puutarha Nousiaisissa muutti tuotantosuunnan pois kurkusta. Haastattelussa Niko Honkanen, Pirjo ja Tapio Mönkkönen.
• Harju tarjoaa hevos- ja puutarhaopetusta, haastattelussa lehtori Jutta Simonen ja rehtori Mikko Kunnaala.
• Sateinen sää haastoi marjakesän, raportti menneestä marjavuodesta ja katse on jo seuraavassa. Haastattelussa Esa Vigren, Matti Leinonen, Topi Laitinen ja Veikko Raivio.

• Ekonomiakuten tarjoaa talousneuvontaa, haastattelussa Anders Grannes.
Timo Taulavuoren raportti HL-Vihanneksen Vietnamin puutarhamatkalta.
• Venäjällä otetaan käyttöön LED-valotusta.

Lue lisää Puutarha-Sanomat -lehdestä. Voit tilata lehden 54 euron edulliseen kestotilaushintaan www.puutarha-sanomat.net -palvelun oikean palkin linkistä tai asiakaspalvelustamme puh. 010387 0880. Voit myös lukea jutun digitaalisesta näköislehdestä; lehden hinta on 5 euroa.

Lue PUUTARHA-Sanomat nro 2/2013 klikkaamalla tästä