Lidl on ”suomettunut” 10 vuodessa

Puutarha-Sanomat -lehden numerossa 10/2012 on Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipposen haastattelu.

Saksalainen Lidl-ketju on toiminut Suomessa 10 vuotta. Se on kasvattanut myyntiään jo miljardin euron vuositasolle. Artikkelin mukaan huomionarvoista on, että se on lokalisoinut toimintaansa suomalaisten asiakkaiden vaatimusten mukaiseksi. Vihannesten suomalaisuus on näyttävästi esillä myymälöissä.

Alkuvuosien tappioiden jälkeen yrityksen tulos on kääntynyt vahvasti plussalle.

– Olemme investoineet yli 600 miljoonaa euroa Suomeen. Vuonna 2011 tappiovarat tuli käytettyä loppuun, ja isoista poistoista huolimatta maksamme nyt jo veroja Suomeen, toteaa Lauri Sipponen.

Lidlillä on jo 140 myymälää Suomessa. Lauri Sipponen sanoo tyytyväisenä, että yhtään myymälää ei ole tarvinnut laittaa kannattamattomana kiinni.

– Perustamme uusia myymälöitä niin paljon kuin hyviä liikepaikkoja löytyy. Mitään tavoitetta ei myymälöiden lukumäärästä ole, mutta perustamistahti on vajaa viisi myymälää vuodessa.

Lidlin kasvuvauhti on viime vuosina ollut rivakka. Tilivuosi päättyy helmikuun lopussa ja vuonna 2011 päättyneellä tilikaudella liikevaihto kasvoi 11 prosenttia ja viime helmikuussa päättyneellä tilikaudella peräti 20 prosenttia. Tällöin liikevaihto oli 825 miljoonaa euroa.

– Nyt tilikaudesta on vielä kolmannes jäljellä, mutta näyttää siltä, että ylitämme miljardin euron rajan, laskee Sipponen.

Kun päivittäistavarakaupan arvo on noin 14 miljardia euroa, on Lidlin markkinaosuus noussut noin 7 prosenttiin.

Sipposen mukaan Lidlin myymälöissä on volyymin lisääntymisen ansiosta pystytty kasvattamaan valikoimaa. Hevi-tuotteiden valikoima on kasvanut puolen vuoden aikana kolmanneksen – kesällä jopa 50 prosenttia. Silmiinpistävästi tuotteissa näkee nykyisin Suomi-lippuja.

– Kun volyymit ovat kasvaneet, olemme pystyneet ostamaan kilpailukykyisesti myös kotimaisilta valmistajilta. Ostamme tuotteita sekä kansainvälisestä että kotimaisesta tarjonnasta parhaaseen mahdolliseen laatu-hinta -suhteeseen.

Sipposen mukaan kotimaisuus ei heille ole sinänsä itseisarvo, mutta hyvälaatuinen kotimainen tuote on tervetullut valikoimiin.

– Monet kotimaiset valmistajat ovat voineet kasvaa meidän mukana, iloitsee Sipponen.

Lue lisää Puutarha-Sanomat -lehdestä.Voit tilata lehden 54 euron edulliseen kestotilaushintaan www.puutarha-sanomat.net -palvelun oikean palkin linkistä tai asiakaspalvelustamme puh. 010387 0880. Voit myös lukea jutun digitaalisesta näköislehdestä; lehden hinta on 5 euroa.

Klikkaa ja lue tästä PS nro 10/2012