Tukkutori-lehden numero 7/2010 pääkirjoituksessa otetaan kantaa tarjousrumbaan, joka vie alas tuotteiden laatua.
– ”Köyhän ei kannata ostaa halpaa”, sanotaan, mutta silti hinnalla näyttää erityisesti ruoan mutta myös kukkien myynnissä olevan ylikorostunut merkitys. Vironkielessä ”halb” tarkoittaa huonoa, viallista ja toisluokkaista, ja se meidän suomalaistenkin pitäisi ymmärtää. Perimmältään ei ole kysymys kuluttajien tyhmyydestä ostaa halpaa ja huonoa, vaan heille ei anneta mahdollisuutta ostaa kaupoista hyviä tuotteita järkevään hintaan, kirjoittaa päätoimittaja Jouko Tikkanen.
– Elintarvikkeiden tarjousrumbassa on menty jo kauan sitten sen rajan yli, jossa vielä voitiin käyttää hyviä raaka-aineita. Valmismarinadimössöt sisältävät toisarvoisia ruhonosia, mutta niitä ei kuluttaja pysty tunnistamaan. Ruotsissa on jo noussut Mats-Eric Nilssonin kirjan ”Aitoa ruokaa” myötä kohu siitä, mitä kuluttaja saa lautaselleen.
– Onneksi on vaihtoehtoja. Tukkutorilla ja ympäristössä on paljon hyvään ruokaan panostavia yrityksiä. Myös maakunnissa on erinomaista ruokaa tuottavia pientuottajia. Lähiruoka onkin saanut tuulta purjeisiin, kun haetaan vaihtoehtoa tarjouskilpailujen haalistamille mauille.
– Jorma Ollilan johtama maabrändivaltuuskunta näkee Suomen vahvana mahdollisuutena luomuruoan. Myös Helsinki ja monet muutkin paikkakunnat ovat heränneet siihen, että lapsille ja vanhuksille ei voi syöttää mielin määrin lisäaineilla terästettyä ruokaa. Ehkä pyrkimys luomuvaltioksi on kuitenkin liian kunnianhimoinen. Alkuun voisi riittää se, että kaupat rakentaisivat ruokatarjontansa hinnan sijaan laatuun, makuun ja aitouteen perustuvaksi, millä kunnioitettaisiin asiakasta.
Pääkirjoituksen mukaan market- ja ketjukauppa on vallannut kukkien myynnin.
– Samalla se on viemässä kukkien arvostusta alaspäin. Tarjouskilvassa tingitään kukkien laadusta ja näyttävyydestä. Sisäänostajalle riittää, että purkki kantaa kukan nimeä, ja purkista törröttää jokin nimenmukainen kasvi. Riittääkö se pitkän päälle kuitenkaan kuluttajalle? Tällainen toiminta tekee tilaa hyviä kukkia myyville erikoistuneille kukkakauppiaille, joilla on työssään sydän mukana.
Tukkutori-lehti sisältää mm. seuraavat artikkelit:
• Vuoden 2010 Hovimestariksi valitun Mia Pesosen haastattelu
• Floristimestari Pirjo Koppi (kansikuvassa) voitti kansainvälisen kukkasidontakilpailun
• Helsinki panostaa ruokakulttuuriin: luomun osuudeksi päiväkodeissa 50 %, luomukasvikset tarjolle vuonna 2013.
• Toimitusjohtaja Matti Vanhanen Perheyritysten liitosta lupaa, että ”ankkuriyritykset” pysyvät Suomessa, lue pitkäaikaisen pääministerin näkemys taloustilanteesta.
• Plas-Kukan internet-kauppa vahvistuu. Lue lisää Suomeen rantautuneesta hollantilaisesta kukkatukusta. Haastattlussa mm. Terence Koolmoes
• Floristiikkaguru Jan van Doesburg Tukkutorin haastattelussa.
Voit ostaa Tukkutori-lehden digitaalisena näköispainoksena alla olevasta linkistä, esikatselusta näet 3 ensimmäistä sivua ilmaiseksi.
Klikkaa ja katso Tukkutoria nro 7/2010
Lue myös Tukkutori 7/2009, jossa Jari Sarasvuo varoitti ruokavallankumouksen olevan ovella.
Klikkaa ja lue Tukkutorista nro 7/2009 Sarasvuon haastattelu