Kotitalouksien luomuostot kasvoivat 19 prosenttia vuodesta 2007 vuoteen 2008. Samaan aikaan kaikki elintarvikeostot kasvoivat seitsemän prosenttia. Luomumyynnin arvon kasvusta vastasivat yli 80-prosenttisesti maito- ja lihatuotteet ja kananmunat. Tiedot käyvät ilmi Nielsenin Kuluttajapaneelista.
Luomumaito- ja lihatuotteiden myynti kasvoi yli 40 prosenttia. Meijerituotteet ovat noin neljänneksen osuudellaan tärkein luomutuoteryhmä. Hyvästä kasvusta huolimatta lihatuotteilla on luomuostoskorissa vain noin kahdeksan prosentin osuus.
Ruokaöljyt ja kananmunat säilyttivät asemansa suosituimpina luomutuotteina. Luomun osuus koko tuoteryhmän ostoista oli yli seitsemän prosenttia kananmunissa ja kuusi ruokaöljyissä. Yli kolmen prosentin osuuden luomu saavuttaa muun muassa tomaatissa, juureksissa, teessä, tuoreessa maidossa, jauhoissa, hiutaleissa ja ketsupissa.
Takapakkia luomumyynnistä tuli vähäisen tarjonnan takia tuoreissa leivissä ja pastatuotteissa.
Luomuun käytetyistä euroista 81 prosenttia kertyy päivittäistavarakaupoista. Muut ostopaikat kuten luomutuotteiden erikoisliikkeet kasvattivat osuuttaan kolmen prosenttiyksikön verran edellisvuoteen verrattuna.
Yhteensä erikoiskaupat, tori- ja suoramyynti sekä muut pt-kaupan ulkopuoliset myyntikanavat toivat 19 prosenttia koko luomumyynnistä 2008.
Kuluttajapaneelin perusteella luomun kuluttajaostojen arvo 2008 oli noin 74 miljoonaa euroa, mikä on yksi prosentti ruokaostoista.