Luomun ostokiinnostus on korkealla ja asiakkaat ovat halukkaita lisäämään luomutuotteiden kulutusta, mikäli tuotteiden saatavuus on helppoa. Tämä käy ilmi Finfood – Suomen Ruokatieto ry:n luomuyksikön tilaaman seurantatutkimuksen tuloksista.
Luomun ostokiinnostus on tutkimuksen mukaan korkeammalla kuin aiemmin: 45 prosenttia vastaajista ilmoitti lisäävänsä luomutuotteiden käyttöä. Vastaava luku vuonna 2007 oli 42 prosenttia ja vuotta aiemmin 40 prosenttia. Taantumapuheista huolimatta luomu saavuttaa myös uusia kuluttajia, ja luomutuotteiden aktiivikäyttäjät pitävät laatua tärkeämpänä tekijänä kuin hintaa.
– Laaja valikoima ja selkeä esillepano lisäävät myyntiä. Viimeaikojen kampanjoinnissa luomu on näkynyt jopa yksittäisinä sisäänvetotuotteina. Kaupan aktiivisuus luomuvalikoimiensa kehittämisessä kertoo, että asiakkaiden ostokiinnostus on myös huomattu, luomuyksikön johtaja Sampsa Heinonen summaa.
Tutkimuksen mukaan kiinnostus luomuun on lievässä kasvussa myös niiden joukossa, jotka eivät tällä hetkellä ole luomutuotteiden kuluttajia. Noin neljännes kyselyyn vastanneista ei osta lainkaan luomua.
Taloustieto Oy teki kyselyn 980 kuluttajalle marraskuussa 2008. Tutkimus on toteutettu vuodesta 2005 lähtien.