Halpa ruoka kallistuu?

Uusimmassa (4/2008) Puutarha-Sanomat -lehdessä päätoimittaja Jouko Tikkanen kirjoittaa ruuan kallistumisesta. Lehdessä on runsaasti artikkeleita niin vihannes- kuin kukkaviljelmiltä sekä yritysten innovaatioista.

– Viljan hinnasto on maailmalla tullut pörssispekulaatioiden kohde siinä missä öljystäkin. Viljan hinnan muutokset heijastuvat lihan hintaan. Hinnannousun syynä katsotaan olevan väkirikkaiden Aasian maiden elintason nousu. Riisikupposen sijaan syödäänkin liharuokaa, todetaan pääkirjoituksessa.

– Ruoka on todellisuudessa halpaa. Puoli vuosisataa sitten ruuan osuus yksityisestä kulutuksesta oli lähes puolet. Vielä 1980-luvullakin ruuan osuus kulutuksesta oli viidenneksen, mutta nykyään se on tippunut jo alle 13 prosentin. Tällä osuudella saamme paljon monipuolisempaa ja pitemmälle jalostettua ruokaa kuin vuosikymmenet sitten, jolloin syötiin läskisoosia ja perunaa.

– Kuluttajahinnat ovat vuodesta 1990 lähtien kasvaneet keskimäärin 36,6 prosenttia, mutta ruuan hinnan nousu on jäänyt viiteentoista prosenttiin. Kun ruuan hinnannoususta poistetaan inflaation vaikutus, suomalaisten päivittäin syömän ruuan hinta on laskenut vuodesta 1990 peräti 15 prosenttia. Vuoden 2009 syksyllä on vielä luvassa ruuan arvolisäveroon 5 prosenttiyksikön alennus.

– Miten makaavat vihannekset ja muut hevi-tuotteet? Näiden tuotteiden hinnannousu on tilastokeskuksen mukaan ollut nolla. Energian hinnan nousun johdosta näiden tuotteiden tuotantokustannukset ovat kuitenkin nousseet ripeästi. Tämä ei ole kestävää kehitystä, vaan kustannuspaineiden on joskus päästävä purkautumaan, arvioi Jouko Tikkanen pääkirjoituksessa.

Puutarha-Sanomat (4/2008) sisältää mm. seuraavat artikkelit:

• Maailmankuulu Pariisin Galeries Lafayette on kuin Helsingin ”Stocka” – mutta suurempana.
• Kuopiolaisen Heimosen kesäkukkaviljelmän tuotanto perustuu sopimuksiin
• Valintatalo uusii myymälöitä, haastattelussa myymäläpäällikkö Jukka Husso Kuopiosta.
• Repiikö investointitukien erilaisuus Suomen kahtia? – maatalousneuvos Esko Juvonen vastaa.
• Jättijaon kauppias Pekka Lintumäki on kauppias jo kolmannessa polvessa
• Lietlahdessa luotetaan luomuun – Paavo Pulkkinen on merkittävin Pirkka-luomuporkkanan toimittaja
• Vadelman satotaimia tunneliviljelyyn – Uusi sukupolvi- uudet tuulet: Sampo Keskinen reivaa taimiston tuotantosuuntaa.
• Turakkalan puutarha tuottaa yrttejä sopimuksella Famifarmille.
• Marjaetikat ovat tulossa kauppoihin – Pakkasmarjan uusi aluevaltaus
• Avant valloittaa maailmaa – Ylöjärven tehtaiden tuhkasta nousi menestys
• Perunaa myydään itsepalveluna – Heikki ja Riikka Mäkkylä ovat vakiinnuttaneet uuden markkinointitavan.
• Tervon puutarhassa ei työtä pelätä – Kansikuvassa Martta Tervo. Puutarhalla on otettu käyttöön Biofiren uusi biopolttolaitos
• Esittelyssä Matts Siggin kirsikkatomaattiviljelmä Närpiön Pjelaxissa.• Kasvihuonerakentaminen vaatii erikoistumista – Kurjet sen osaa.
• Poimijoiden palkka suoraan vaa´alta, Suonentieto Oy:n uusi innovaatio.

Voit tilata lehden oikean palkin linkistä hintaa 49 euroa/vuosikerta kestona.