Luomun vientiin yhteinen tuotemerkki

Suomalaisia luomutuotteita ryhdytään kehittämään vientimarkkinoille saman tuotemerkin alta. Napapiiri Organics -tuotemerkin ajatuksena on suomalaisen luomuviennin tunnettuuden ja jalostusarvon kasvattaminen. Mukana on yrityksiä Finpron hallinnoimasta Organic Food Finland -vientirenkaasta.

Tällä hetkellä Suomesta viedään luomua raakaviljana. Jalostetuistakin tuotteista suurin osa on teollisia raaka-aineita tai asiakkaiden private label -tuotteita. Napapiiri Organics tuotemerkillä halutaan keskittää suomalaisen luomuviennin voimat yhden yhteisen brändin tunnetuksi tekemiseen ja mielikuvan luontiin. Tällä hetkellä mahdollisuuksia nähdään erityisesti Kaukoidän nopeasti kehittyvillä luomumarkkinoilla Länsi-Eurooppaa kuitenkaan unohtamatta.

Napapiiri Organics -tuotesarjan ensimmäiset tuotteet ovat pohjoisen marjoihin perustuva luomuhillosarja, jonka valmistaja on pyhäntäläinen Maustaja Oy. Helsingin Mylly puolestaan valmistaa tuotesarjaan luomukaurasta luomumarjoilla maustettuja puuro- ja kauramaitotuotteita.

Organic Food Finland on Finpron hallinnoima vientirengas. Se toimii kolmatta vuotta ja siinä on mukana 8 yritystä. Napapiiri Organics -tuotemerkin kehittämiseen ja tunnetuksi tekemiseen on saatu avustusta Kauppa- ja teollisuusministeriöltä.