Fazer Leipomoiden Ruistoast -ruispaahtoleipä nousi Vuoden Suomalaiseksi Elintarvikkeeksi 2006. Raadin mukaan Ruistoast täyttää kaikki voittajalle asetetut kriteerit ja kannustaa etenkin nuoria rukiin käyttöön.
Raati kiitti Ruistoastin makua ja rakennetta, jonka on mahdollistanut uusi teknologia. Leivässä on runsaasti kuitua, joten se on terveellisempi vaihtoehto suuressa paahtoleipien tuoteryhmässä. Tuote on myös kaupallisesti menestynyt ja lanseerattu myös kaikissa Baltian maissa. Lisäksi se on vahvasti kotimainen.
Palkinnon vastaanottivat Fazer Leipomoiden tutkimus- ja kehitysjohtaja SAMPSA HAARASILTA ja leipuri TIMO RAUNIO. Haarasillan mukaan leivän ruiskuitua on kehitetty Fazerilla ennakkoluulottomasti. — Ravitsemusta otetaan tuotekehityksessä huomioon entistä enemmän. Menestykseen vaikuttivat makuelämys, ravitsemusosaaminen ja oma mylly, jossa ruiskuitu valmistetaan, Haarasilta luetteli, mutta lisäsi tärkeänä tekijänä koko leipomo-, vilja- ja tutkimusalan yhteistyön rukiin parissa.
Ravitsemus painoi voittajien valinnassa
Elintarviketeollisuusliiton järjestämän Vuoden Tähtituote 2006 -kilpailun tulokset julkistettiin Elintarvikepäivän päätteeksi tiistaina Helsingissä. Palkinnot ojensi Tasavallan Presidentti TARJA HALONEN.
Raadin puheenjohtajan päätoimittaja MARITA JOUTJÄRVEN mukaan kilpailutuotteissa nousivat esiin hyvä ravitsemus, vähäenergisyys, vähärasvaisuus ja runsaskuituisuus. Raati toivoi, että valmistajat kiinnittäisivät näiden lisäksi enemmän huomiota myös rasvan laatuun ja suolapitoisuuteen.
Kunniamaininnan saivat alku- ja pääruokien sarjassa Myllyn Paras Rukiinen Lohipiiranen, jälkiruuissa Ingman Kingis Light vanilja sekä suurtaloustuotteissa Läkerol Dents -koulupastilli annostelulaitteineen.
Voittajien valinnassa arvioitiin tuotteen uutuus- ja innovaatioarvoa, markkinointia, kaupallistamismahdollisuuksia ja hintaa verrattuna kilpaileviin tuotteisiin. Pisteitä tuli myös mausta, rakenteesta ja ulkonäöstä sekä pakkauksesta.
Ennätysmäärä osallistujia
Vuoden Tähtituote -kilpailu järjestettiin nyt 16:tta kertaa. Kilpailun tavoitteena on tehdä tunnetuksi kotimaisia elintarviketeollisuuden uutuuksia ja innovaatioita.
Tänä vuonna kilpailussa oli ennätyksellisen paljon osallistujia: tuotteita tai tuotesarjoja oli 55 eli yksittäisiä tuotteita kertyi yhteensä 127.