Brittiläinen supermarketketju Tesco on tuonut markkinoille tomaatin, jokasisältää kaksi kertaa enemmän lykopeenia kuin tavalliset tomaatit.Tomaattia viljellään Britanniassa, mutta se on jalostettu Hollannissa.
Foodanavigator-verkkosivujen mukaan Tesco haluaa kasvattaa funktionaalistenelintarvikkeidensa valikoimaa. Yhtiössä uskotaan, että funktionaalistentuotteiden kysyntä kasvaa jatkossa.
Tomaatit ovat jo sinänsä terveellisiä, mutta uusi lajike sisältääantioksidantti lykopeenia reilusti enemmän kuin tavalliset tomaatit.Lykopeeni antaa tomaatille sen punaisen värin, mutta tuoreimpientutkimusten mukaan se myös vähentää useiden sairauksien riskiä.
Tomaattien kysyntä on noussut Tescossa viime vuonna peräti kymmenelläprosentilla. Funktionaalisia tomaatteja myydään 4-5 tomaatin pakkauksissakorkeaan kilohintaan vain Etelä-Englannissa, mutta kysynnän kasvaessamyynti laajenee koko maahan.
Kasvisten kysyntä noussut Britanniassa
Myös monien muiden kasvisten kuin tomaattien kysyntä on viime aikoinanoussut Britanniassa. Esimerkiksi mustikoitten kysyntä on hypännyt 130prosenttia ylöspäin kahden viime vuoden aikana, vadelmien 62 ja mansikoiden34 prosenttia.
Raparperikin on tullut jälleen muotiin. Supermarketketju Morrison kertoo,että raparperi on sen viime kuukauden myydyin kasvis.