Ruokaravintoloilla hyvät näkymät

Hotelli- ja ravintola-alan tulevaisuuden näkymät ovat hyvät ja etenkin ruokaravintolat näyttävät menestyvän, sanoo toimitusjohtaja TIMO LAPPI Suomen Hotelli- ja Ravintolaliitosta.

Samaa ennustaa tulevaisuussparraaja V: A: HEIKKINEN Haaga Tutkimuksesta. Molemmat puhuivat keskiviikkona avatuilla Gastro 2006 -messuilla, missä esitellään alan uutuuksia hotelli-, ravintola- ja suurkeittiöalan ammattilaisille. Samanaikaisesti Gastron kanssa järjestetään alkoholikaupan ammattilaisten ViiniExpo 2006 Trade Days for Wines and Spirits, joka jatkuu vielä lauantaina Viinin Ystävän Päivän merkeissä.

–- Matkailu lisääntyy ja ulkona syöminen kasvaa, povaa Heikkinen. -– Samalla kilpailu Itämeren elämysmarkkinoilla kovenee ja brändit taistelevat kuluttajien ajasta ja rahasta.

Kodin ulkopuolinen syöminen yleistyy muun muassa työ- ja liikematkailun lisääntyessä, kiireisen työelämän takia sekä perhekoon pienentyessä ja varakkaiden ikääntyvien määrän kasvaessa.

Lappi kysyykin, millaisia palveluja ravintola-ala tarjoaa näille "harmaille, vireille panttereille". — Ruoka kiinnostaa ihmisiä enenevässä määrin, jolloin myös vaatimustaso nousee. Toisaalta kasvupotentiaalia on myös nuorissa, joille hampurilaisketjut ovat tuoneet ravintolakulttuurin tutuksi.

Mukavuutta ja luksusta

Yhdysvalloissa jo joka toinen ateria nautitaan kodin ulkopuolella. Euroopassa ulkona syöminen kasvaa 3–4 prosentia vuosittain, Itä-Euroopassa jopa 5-10 prosenttia. Suomessa hotelli- ja ravintolapalvelujen myynnin arvo nousi viime vuonna yli 5 prosenttia. Parhaiten kasvoivat nopean syömisen ravintolat ja kahvilat, joissa ei ole alkoholin anniskelua.

Heikkisen mukaan maailmalla ovat nousussa hyvinvointimarkkinat ja luksus. Elintarvikkeissa mukavuus on valttia. — Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että tuoretuotteita myydään pienissä, kätevissä pakkauksissa ja mukaan otettavia tuotteita kehitetään jatkuvasti.

Näytteilleasettajia ennätysmäärä

Itämeren alueen johtava ravitsemis- ja majoitusalan ammattitapahtuma Gastro järjestetään Helsingin Messukeskuksessa kahden vuoden välein. Gastrossa on näytteilleasettajia enemmän kuin koskaan: yhteensä 333 yritystä Suomesta, Ruotsista, Virosta, Tanskasta, Italiasta, Saksasta, Tsekeistä, Espanjasta ja Kreikasta.

Näytöskeittiön erikoisteemana on venäläisyys. Pietarin vieraanvaraisuusakatemian kolme huippukokkia esittelee taitojaan. Muita vetonauloja ovat kattausnäyttely, Kalamaailma ja monet kilpailut, kuten Parasta porosta, Kippis kotimaista ja vuoden tiskaaja.

ViiniExpo 2006 esittelee tuhansia viinejä 66 näytteilleasettajan voimin. Teemoina ovat tällä kertaa Italia ja biodynaamiset viinit. (Finfood)