Luomukaupat laajenevat Euroopassa

Keski- ja Etelä-Euroopan maissa luomutuotteita myyvät suuret supermarketit, joissa vähintään 80 prosenttia myytävistä tuotteista on luomutuotteita. Suurin osa eurooppalaisista supermarketketjuista haluaa laajentaa toimintaa maan sisällä ja osalla on kiinnostusta levitä myös maan rajojen ulkopuolelle. Eurooppalaisia luomusupermarketteja on tutkinut Organic Retail Association -järjestön TOM VACLAVIC, joka puhui Bio Fach -messuilla Saksassa viime viikolla.

Erityisesti Saksassa luomusupermarketteja on runsaasti. Ensimmäinen supermarket avattiin lähes 20 vuotta sitten ja vuonna 2005 uusia myymälöitä avattiin noin 60. Uudet myymälät ovat myös entistä suurempia. Saksassa luomutuotteita löytyy myös 2 500 terveyskaupasta.

Myös Itävalta on saanut ensimmäiset luomusupermarkettinsa. Nämä myymälät perustuvat itsepalveluun, henkilökuntaa on vähän. Liha, leipä ja juusto, jotka perinteisissä luomukaupoissa on myyty tiskin takaa, on nyt myynnissä valmiiksi pakattuna.

Britanniassaa saa luomuannoksia myös mukaan

Isossa-Britanniassa on vuodesta 1995 saakka toiminut Planet Organic -kauppaketju, jolla tällä hetkellä on noin 20 prosentin osuus brittien luomumyynnistä. Planet Organic -kaupoissa on myös take away -osasto, joista luomutuotteita saa myös valmisruoka-annoksina.

Italiassa luomumyymälöiden määrä väheni lamavuosina, mutta nykyään myynti on jälleen kasvussa. Italialaisella NaturaSi-luomukauppaketjulla on yhteensä 42 myymälää lähinnä Pohjois-Italiassa ja Espanjassa. Monet ketjut laajenevat franchising-toiminnan kautta.

Kreikassa on toistaiseksi kahdeksan farmimyymälää, joihin kootaan useamman tuottajan tuotteita myyntiin. Kreikassa luomutuotteiden kulutus nousee vielä hitaasti, sillä kuluttajat eivät tunne luomua hyvin. Maa on suurelta osin riippuvainen tuontiluomutuotteista, sillä omaa jalostusta on vähän.

Pohjoismaissa ei ole luomuun erikoistuneita supermarketteja, vaan luomutuotteet myydään useinmiten tavanomaisista supermarketeista.