Pienillä ja keskisuurilla elintarvikeyrityksillä on mahdollisuus saada tuotteitaan kaupan hyllyille, vaikka kaupat tänä päivänä pyrkivätkin keskitettyihin suurostoihin suurilta yrityksiltä ja standardoituihin tuotevalikoimiin toiminnan tehokkuutta kasvattaessaan.
Näin vakuutti SOK:n pääjohtaja KARI NEILIMO puhuessaan ammattikeittiöiden ja pk-yritysten yhteisessä senssitilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona.
Neilimon mukaan modernissa supermarketissa on nykyisin noin 8000 erilaista tuotetta. Näistä keskitetyn kaupan hankinnan piirissä on 70 – 80 prosenttia eli 6000 tuotetta, ja ne ovat useimmiten suuryritysten tuottamia. Alueellinen ja paikallinen hankinta kattaa kuitenkin jopa 2000 erilaista tuotetta.
– Suomalainen kauppa ei yleensä löydä kaupan lähialueelta, maakunnasta tai lähikylistä, tällaista määrää tuotteita hyllyynsä. Kauppa voisi ottaa näitä usein pientuottajain tuottamia elintarvikkeita ottaa enemmänkin hyllyynsä, jos olisi tarjontaa.
Tuottajayritystenkin aktivoiduttava
Pääjohtaja painotti, että yksinomaan kauppa ei voi ratkaista sitä, miten suomalaiset elintarvikkeet ja ruoka näkyvät kaupan hyllyillä. Myös ruuan tuottajayritysten on aktivoiduttava.
Neilimo peräänkuulutti yrityksiltä avointa tiedonvälitystä, kykyä kumppanuustyyppiseen ja pitkäkestoiseen keskusteluun, takeita tuotteiden ja palveluiden tasalaatuisuudesta, varmuutta tuotteiden oikea-aikaisesta saatavuudesta sekä kilpailukykyistä tuotehinnoittelua.
– Moniin näistä haasteista etenkään pienet tuottajayirtykset eivät ole vielä kykeneviä vastaamaan. Siksi niillä on saatanut olla vaikeuksia saada tuotteitaan kauppojen hyllyille, Neilimo huomautti. (Finfood)