Maakunnallisuus ostopäätöksen perusteena Satakunnassa

Satakunnasta?kampanjan aikana tehty kysely osoittaa, että yli 55 prosenttiasatakuntalaisista kuluttajista suosii elintarvikeostoksissaanmaakunnallisuutta. Hieman yli 10 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä,että heihin ei maakunnallisuus vaikuta koskaan. Tulokset ilmenevätSatakunnan ammattikorkeakoulussa viime syksynä tehdystähaastattelututkimuksesta, jossa haastateltiin kaikkiaan 1265 henkilöä 31vähittäiskaupassa.

-Tutkimuksen mukaan asenteissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, sillämaakunnan tuotteita on aina suosinut yli 50 prosenttia vastaajista, sanookampanjan projektipäällikkö MARI VATAJA Satakunnan ammattikorkeakoulusta.Satakunnassa on runsaasti elintarviketeollisuutta, esimerkiksi 70prosenttia Suomen jalostetuista vihanneksista kasvaa maakunnan alueella.

Maku tärkein valintaperuste

Satakuntalaiset kuluttajat pitävät tärkeimpänä ostokriteerinäelintarvikkeita ostettaessa makua. Toiseksi tärkein valintaperuste on hintaja kolmantena tuoreus. Vuoden 2001 tutkimukseen nähden tässä on tapahtunutmuutos, sillä tuolloin pidettiin toiseksi tärkeimpänä kriteerinä tuoreuttaja kolmantena kotimaisuutta. Vähiten tärkeimpänä ostokriteerinäsatakuntalaiset pitävät mielikuvaa.

Satakunnasta-kampanjan tunnettuus on vuosien mittaan kasvanut. Mari Vatajanmukaan yli 60 prosenttia vastaajista tuntee sinitiais-tunnuksella kulkevanmaakunnallisen hankkeen. Kampanja käynnistyy neljännen kerran ensi syksynä.