Järvikylän paperiset kasvatusruukut vähentävät jätettä

Järvikylän salaatit ja yrtit olivat ensimmäisiä salaattituotteita, joiden myynti aloitettiin ruukuissa jo 1980-luvulla. Ruukkukasvatus mahdollisti kuluttajalle salaatit ja yrtit tuoreina ympäri vuoden. Ruukut ovat perinteisesti olleet muovia.

– Useiden vuosien kehitystyön tuloksena Famifarm lanseerasi tuotteisiinsa 2019 biohajoavat ruukut, jolla vähennettiin muovijätettä. Näin ollen myös lajittelu helpottui, kun turvemultaa ja ruukkua ei tarvinnut irrottaa toisistaan ja lajitella erikseen, kertoo Famifarmin toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr.

Paperiruukku on tuskin erotettavissa kasvuturpeen ympäriltä, koska tuotteen kasvaessa kasvatuslinjastolla paperiruukku osittain hajoaa jo ennen pakkaamista.

Pitkäjänteistä kehitystyötä kuitenkin jatkettiin ja sen myötä löydettiin ihanteellinen ratkaisu; 100% biopohjaiset paperiset ruukut, jotka otettiin käyttöön asteittain koko valikoimaan 2021 aikana. Tällä ratkaisulla helpotettiin kierrätystä entisestään.

– Uusi ruukku vaati mittavan investoinnin uuteen kylvökoneeseen ja -linjastoon. Näiden muutosten myötä tuotantoketjun toimivuuden varmistaminen on ollut aikaa ja kekseliäisyyttä vaativaa työtä. Muutos on ollut meille yrityksenä suuri. Olemme kuitenkin kaikki sitoutuneet tähän työhön, ja projekti saatiin läpi onnistuneesti, toteaa Caroline Grotenfelt-Fyhr.

Famifarm Oy aloitti ruukkusalaatin tuotannon 1987 Järvikylän kartanossa Joroisilla.

Paperiset kasvatusruukut vähentävä 80 000 kg jätettä vuodessa

Yrttien ja salaattien matka siemenestä valmiiksi tuotteeksi on monivaiheinen, ja siksi paperiruukun toimivuutta on pitänyt testata tarkkaan eri kasvatusvaiheissa kylvöstä istutukseen ja kasvatuslinjalta pakkaamiseen. Koska kasvit ovat eläviä tuotteita ja erityisen herkkiä pienimmillekin muutoksille kasvatusolosuhteissa, on jokainen tuote testattu paperiruukun toimivuuden osalta erikseen.

– Järvikylän valikoimassa on yli 40 erilaista kasvia, joten testattavaa on riittänyt. Lopputulokseen ollaan kuitenkin erittäin tyytyväisiä, kommentoi muutoksia Famifarmin kaupallinen johtaja Kyösti Karhunen.

– Asiakkaamme osaavat arvostaa sitä työtä, jota teemme vastuullisuuden eteen. 80 000 jätekilon vähentäminen on jo todella merkittävä määrä. Olemme saaneet paljon kiitosta muutoksesta tuotteidemme kuluttajilta, koska muutos on helpottanut tuotteidemme lajittelua kotona.

– Paperiruukku muutos on osa suurempaa kokonaisuutta. Vastuullisuus ja kehittäminen ovat syvällä yrityksen arvoissa. Viime vuosina olemme kuljetusalustan muutoksella ja ruukkumuutoksilla vähentäneet muovin määrää kaikkiaan 220 000 kg vuositasolla, laskee Karhunen.

Kotikäytössä paperiruukku on tuskin erotettavissa kasvuturpeen ympäriltä, koska tuotteen kasvaessa kasvatuslinjastolla paperiruukku osittain hajoaa jo ennen pakkaamista. Käytetty tuote lajitellaan kokonaisuudessaan biojätteeseen.

Viimeisimpien muutosten jälkeen Järvikylän tuotteiden hiilijalanjälki on pienentynyt 6 %, ollen nyt keskimäärin 0,29 kg CO₂eqv.

Faktaa paperiruukusta:

  • Ruukkupaperi koostuu selluloosasta ja tärkkelyksestä.
  • Tärkkelys koostuu soijapavusta, maissista tai sokeriruo’osta.
  • Paperissa ei ole käytetty fossiilisia raaka-aineita.
  • Paperiruukulla on teollisen kompostoituvuuden sertifikaatti ja tuote on 100% biopohjainen.
  • Paperi on siis täysin biohajoava ja kompostoituva.

Lue Puutarha-Sanomien numerosta 4/2018 ”Järvikylä jatkaa kehityksen kärjessä” -artikkeli. Koko 174 lehden arkisto on tilaajille ilmainen, muille 5 €/lehti.