Kuumennusta vaille valmiit kotiruoat löysivät nopeasti tiensä asiakkaiden lautasille, kun Feelia Ruokakauppa alkoi myydä niitä verkossa. Toimitusjohtaja Sanna Kittelä uskoo, että syy isoon suosioon on arjen helpottaminen ja ajan vapauttaminen muuhun. Kun kotiruokaa verkossa myyvä Feelia Ruokakauppa avattiin helmikuussa 2020, oli ruoan kuluttajaverkkokauppa vielä alkutekijöissään.
– Korona-aikana alalla on otettu isoja harppauksia. Ajoitus uuden verkkokaupan avaamiselle oli juuri oikea – etätyöläiset, lapsiperheet ja monet muut löysivät nopeasti meidän palvelumme, kun uudenlainen arki alkoi, kertoo toimitusjohtaja Sanna Kittelä.
Kittelä aloitti toimitusjohtajana alkuvuodesta 2021. Hänellä on vankkaa kokemusta verkkoliiketoiminnan johtamisesta. Ennen Feelia Ruokakauppaa Kittelä on työskennellyt muun muassa lastenvaatebrändi Reimalla, laajentaen verkkokauppaa kansainvälisille markkinoille.
– Reimalla nousin ensimmäistä kertaa urallani johtoportaaseen. On aina hienoa, kun luotetaan ja annetaan mahdollisuuksia kehittää. Nyt toimin Fodelian johtoryhmässä ja luotsaan siellä Feelia Ruokakaupan kasvua. Mielestäni nyt on naisten aika – naisia nimitetään paljon johtotehtäviin. Seuraan kehitystä ylpeydellä. Työelämässä huomioidaan nykyisin myös paremmin se, jos työntekijällä on lapsia, ja moni saa hienosti yhdistettyä perhe-elämän ja uran. Minullakin on kotona kolme lasta.
Ravitseva ateria kiireenkin keskellä
Feelia Ruokakaupan missiona on helpottaa ja monipuolistaa kotiruokailua. Arki on usein aikataulutettua ja vauhdikasta. Feelian ruoat mahdollistavat yhteisen ateriointihetken silloinkin, kun kokkailulle ei ole aikaa. Asiakkaiden suosikeiksi ovat nousseet muun muassa maukas lohikeitto ja erilaiset laatikkoruoat.
– Ruoan verkkokaupan kasvuun vaikuttaa moni asia, myös sukupolvierot. Äitini sukupolvi on ehkä tottunut valmistamaan perinneruokia alusta asti itse, mutta nuoremmat sukupolvet arvostavat vaivattomampaa ratkaisua.
Verkkokauppa toimittaa ruoat joka puolelle Suomea, ja viikon päivälliset nelihenkiselle perheelle saa 52 eurolla. Ateriat valmistetaan Pyhännän keittiössä ja raaka-aineista yli 80 % on kotimaisia. Valmistuksessa käytetään autoklaavimenetelmää: ruoka pakataan vakuumiin, kuumennetaan korkeaan lämpötilaan ja jäähdytetään sitten nopeasti. Näin ruoka säilyy avaamattomassa pakkauksessa kuukausia, ilman säilöntäaineita.
– Tähän mennessä olemme myyneet 3 miljoonaa ruoka-annosta, mikä on melkoinen rajapyykki! Meillä on jo yli 100 erilaista tuotetta ja kehitämme jatkuvasti valikoimaa, asiakkaitamme tarkasti kuunnellen, Kittelä päättää.
Puutarha-Sanomien numerossa 8/2021 on laaja artikkelikokonaisuus Feeliasta ja sen emoyhtiö Fodelista ja sisaryritysestä Real Snacks Oy:stä.
Teksti: Matilda Mäkinen