Poiminta lehdestä nro 8/2021: Fodelialta kasvuvoimaa elintarvikeyrityksiin

Elintarvikemarkkinoilla ilmestyi kaksi vuotta sitten uusi operoija, Fodelia Oyj. Tämän holdingyhtiön perustana ovat Feelia ja Real Snacks. Suuria kasvumahdollisuuksia nähdään valmisruokien verkkokaupassa ja sotealan ruokapalveluiden järjestämisessä. Konserni on merkittävä kotimaisten kasvisten ja perunoiden käyttäjä. Artikkeli on julkaistu Puutarha-Sanomien numerossa 8/2021. Katso Fodelian esittelyvideo artikkelin lopusta.

Mikko Tahkola perusti Real Snacks Oy:n 20 vuotta sitten ja 2 vuotta sitten hän perusti holdingyhtiöksi Fodelian, josta tehtiin julkisesti noteerattu yhtiö Fodelia Oyj.

PUUTARHA-SANOMAT / PYHÄNTÄ

Ponssen vientijohtajana toiminut Mikko Tahkola tuli elintarvikebisnekseen vuonna 2001.

– Asuimme vaimon kotipaikkakunnalla Pyhännällä ja kuulimme kyliltä huhun, että Raisio Tehtaat Oyj oli luopumassa perunalastutehtaastaan. Olen yrittäjäperheen poika ja minulla oli hinku yrittäjäksi, niinpä ostimme puolisoni Liisan kanssa liiketoimintakaupalla perunalastutehtaan, jonka liikevaihto oli euroiksi muutettuna noin 200 000 euroa. Liiketoimintaan pyörittämään perustimme Real Snacks Oy:n.

Arja Kastarinen johtaa Real Snacks Oy:tä, josta on oma artikkeli Puutarha-Sanomien numerossa 8/2021.

Tahkolat aloittivat lähes nollasta pitkäjänteisen työn kotimaisen sipsituotannon jaloilleen saattamiseksi. Tehtaan nurkassa tehtiin samalla tuotekehitystä, mistä vuonna 2007 syntyi Feelia Oy.

– Olin yhtiöiden toimitusjohtajana vuoteen 2014, jonka jälkeen olin viisi vuotta Jukkatalo Oy:n toimitusjohtajana. Sinä aikana kypsyi ajatus Fodeliasta, joka kasvattaisi Real Snacksistä ja Feeliasta sekä joistakin muista suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita, kertoo Tahkola.

Pörssistä rahaa investointiin

Fodelia perustettiin elokuussa 2019 ja se listautui pörssiin marraskuussa 2019. Osakkeen hinta on nyt runsaat 8 euroa ja yhtiön pörssiarvo on runsaat 60 miljoonaa euroa.

– Meillä oli edessä isot investoinnit, joihin tarvisimme pääomia. Lisäksi halusimme käyttää omia osakkeita maksuvälineenä mahdollisissa yrityskaupoissa. Pörssiin meno lisäsi Fodelian tunnettuutta ja luotettavuutta, perustelee Tahkola.

Fodelia Oyj:n vauhti on ollut kova. Feelian liiketoiminta täydentyi kokkolalaisesta liha- ja kasvistuotteita valmistavasta Beofood Oy:stä, kun se sulautui vuosi sitten Feeliaan. Perniön Liha Oy hankittiin viime vuoden lopulla ja välipalatuotteita ja pitaleipää valmistava Pita Factory Oy Jokioisista vuodenvaihteessa.

Feelian kuluttajille suunnattu valmisruokien verkkokauppa eriytettiin 1.5.2021 omaksi FodNet-yhtiöksi. Ruokatoimituksen hinta on 8,90 euroa ja yli 150 euron toimitukset ovat asiakkaalle ilmaisia.

Tahkolan mukaan FodNet on erilainen ruuan verkkokauppa, sillä siinä on tarjolla noin sata erilaista lämmitystä vaille valmista ruokaa.

– Se on kotitalouksille arjen superhelpottaja. Suurimmissa kaupungeissa on yhteistyökumppanin avulla suorajakelu ja muualle toimitukset hoitaa Posti. Olemme siinäkin mielessä poikkeuksellinen ruoan verkkokauppa, että toimitamme tilaukset kaikkialle Suomeen. 

Sotealalle ruokapalveluita

Feelia myy valmisruokapalveluita myös kunnille ja yksityisille yrityksille. Kun tarvitaan myös henkilökuntaa, niin silloin palveluntarjoajana on Fodelian ja Bravedon yhteisryritys Fodbar Oy. Henkilöstö tulee Bravedo-konserniin kuuluvalta Barona HoreCa Oy:ltä.

Jukka Ojala on Feelia Oy:n toimitusjohtaja. Feeliasta on erillinen artikkeli Puutarha-Sanomien numerossa 8/2021.

– Ruokapalvelujen ulkoistusratkaisumme on suunnattu kunnille ja kaupungeille, yksityisille sosiaalialan toimijoille sekä yrityksille, joilla on runsas ruokatarjonta. Ratkaisumme sopii hyvin esimerkiksi koulujen, päiväkotien, palvelutalojen, sairaaloiden ja sairaanhoitopiirien tarpeisiin, kuvailee Tahkola markkinoita.

Kasvua 50 %:n tahtiin

Fodelia Oyj:n liikevaihto vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 16,1 miljoonaa ja kasvua edellisen vuoden vastaavaan jaksoon oli liki 53 prosenttia.

– Ilman Perniön Lihan ja Pita Factoryn lukuja orgaaninen kasvu oli runsaat 20 prosenttia, toteaa Tahkola.

– Omistamamme yhtiöt ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin. Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia, kansainvälisiä menestystarinoita, visioi Tahkola.

– Liikevaihtotavoitteemme vuodelle 2024 on 60 miljoonaa euroa. Se tullaan saavuttamaan orgaanisella kasvulla, mutta tarkastelemme portfoliota aktiivisesti markkinoiden ja mahdollisuuksien muuttuessa, määrittelee toimitusjohtaja Mikko Tahkola.

Tahkolan mukaan Fodelian juuret istuvat tiukasti Pohjois-Pohjanmaan Pyhännällä.

– Tulemme käyttämään kotimaisia raaka-aineita ja lähituotantoa niin paljon kuin on mahdollista.