Puutarha-Sanomien nro 8 pääkirjoitus:  Perunalla on buustia ja puristusta

Kuluttajien tietämys perunasta on monipuolistunut. Perunan hiili- ja vesijalanjäljet ovat pieniä verrattuna pastan ja riisin jälkiin. Myytti perunasta hiilihydraattilähteenä on murenemassa. Suomessa perunaa voidaan tuottaa vähin torjunta-ainekäsittelyin ja myös luomuperuna onnistuu, alkaa pääkirjoitus Puutarha-Sanomien numerossa 8/2021.

Perunasta puhutaan nykyisin hyvää, mutta tuottajahinta on puristuksissa.

Korona toi omavaraisuuden merkityksen esille. Perunan myynti ampaisi nousuun. Kuluttajat ovat kiinnostuneita perunalajikkeista eikä peruna ole enää ”vain perunaa”. Perunasta on tehty loistokas ruokakirja ja peruna on kelvannut elokuvan nimeksi ja aiheeksi.

Kaikki ei kuitenkaan ole auvoista. Luken tilaston mukaan ruokaperunan tuottajahinta 2018–2021 on ollut kaikkina kuukausina 18–20 sentin välillä. Suomessa tuottajahinta on nyt alempi kuin Puolassa tai Venäjällä.  Kuka sen on siihen haarukkaan määrännyt? Missä on markkinatalous, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan?

Tuottajahinnat ovat lukkiutuneet eivätkä ne ota huomioon sadon vaihteluita eikä tuotantopanosten hintojen nousua. Tänä syksynä pesukelpoinen perunasato jää selvästi viime vuotta pienemmäksi ja kustannuksiin on tulossa jopa kymmenien prosenttien nousu.

S-ryhmä kilpailutti perunapakkaamoja viime tammikuussa nyt alkavan varastokauden sopimuksista. Kilpailutus laski yleistä markkinahintaa lopputuotteen ja viljelijän osalta. Kilpailulaki estää tuottajien vähäisenkin hinnoista keskustelun, mutta liki puolet markkinoista hallitseva ostaja voi peluuttaa tavarantoimittajia toisiaan vastaan. Muut kaupparyhmät pääsivät peesaamaan samoilla ostohinnoilla.

Onko keskusliikkeen etu kuristaa kotimaista tuottajaa toimimaan tappiolla? Tunnen laajasti kauppiaita ja myymäläpäälliköitä ja he suovat mieluusti tuottajille kunnon korvauksen kovasta työstä. He näkevät kotimaisen ja paikallisen tuotannon arvon ja merkityksen alueen elinvoimalle. He ymmärtävät, että asiakkaiden ja asiakasomistajien halu on saada hyvää kotimaista perunaa eikä osto ole senteistä kiinni.
Näin kirjoittaa päätoimittaja Jouko Tikkanen Puutarha-Sanomien numerossa 8/2021, jossa teemana oli peruna.