
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.
Kampanjan tavoitteena on lisätä kuluttajien kiinnostusta satokauden kasviksia kohtaan sekä kasvattaa kotimaisten avomaakasvisten kulutusta. Kampanjointi kohdistetaan erityisesti kaupungissa asuviin 18–25-vuotiaisiin nuoriin sekä 25–45-vuotiaisiin perheellisiin kuluttajiin. ”Hyvinvointia Suomesta” -otsikon alle rakentuva kampanja pyörii kesän ajan sosiaalisessa mediassa, YouTubessa, suoratoistopalveluissa sekä kauppojen omissa digimedioissa.
Kampanjan keulakuvana on mm. Farmi Suomi -tv-ohjelmasta tuttu rap-artisti PastoriPike. Pike vierailee kampanjavideoilla äänitysstudiolla, maatilalla sekä kokkaa kasviswokkia. Markkinoinnissa hyödynnetään myös maatilaesittelyjä, kuvamateriaalia tiloilta sekä vuoden 2020 kokiksi valitun Lari Heleniuksen ja MTK:n Heidi Siivosen reseptejä.
– PastoriPike on erinomainen keulakuva yhteiselle kasviskampanjallemme. Piken positiivisuus, energisyys ja hänen musiikkinsa puhuttelevat erityisesti nuoria aikuisia, joiden parissa näemme paljon potentiaalia puhtaiden, maukkaiden, terveellisten satokauden kasvisten käytön lisäämiselle, sanoo MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen.
– Kasviksista on tullu osa mun ruokavaliota oikeastaan lasten kautta. Oon halunnu opettaa niille, et etenkin kun urheilee paljon on tosi tärkee syödä monipuolisesti ja panostaa hyviin kasviksiin ruoan mukana. Joskus ajattelin et kasvikset on tylsiä, mut oon tajunnut että niitä voi syödä monella eri tavalla, sellaisenaan, wokeissa, soseena, miten vaan, sanoo PastoriPike.