Puutarha-Sanomat perää Pietarin markkinoille

Uusimman Puutarha-Sanomat -lehden mukaan suomalaisen puutarhatuotannon kannattavuus on sakannut viime vuosina pahoin.

– Joitakin menestystarinoita lukuun ottamatta viljelijöiden yrittäjätulo tahtoo jäädä pienemmäksi kuin työntekijöiden palkka ja omalle pääomalle saatu tuotto on vähäinen. Useimmat leikkokukkaviljelijöistä ovat jo heittäneet pyyhkeen kehään. Näin ei voi jatkua, kirjoittaa päätoimittaja Jouko Tikkanen.

– Puutarha-Sanomien vientiseminaarissa marraskuun 8.-10. päivinä opittiin, että venäläisillä olisi halua ja varallisuutta ostaa puhtaita ja laadukkaita suomalaisia vihanneksia. Niille tulisi luoda kestävä tarina ja tunnistettava brändi. Suomalaisten yritysten tulisi verkostoitua ja perustaa yhteinen yritys hoitamaan pitkäjänteisesti vientiä ja markkinointia Pietarissa ja muualla Venäjällä. Tällaisen konseptin tukeminen on vieläpä mahdollista EU:n uudella rahastokaudella.

Pääkirjoituksen mukaan Suomen peruna- ja puutarhataloudelle luotiin yli 20 vuotta sitten Kotimaiset Kasvikset -yhteistoimintakonsepti ja ”Puhtaasti kotimainen” -brändi.

– Merkki näkyy ja vaikuttaa edelleen, mutta yhdistys on laitettu koipussiin. Onkin aika ravistaa pölyt pois ja uudistaa konsepti reippaaseen toimintaan. Ensi askel olisi, että viljelijät ja viljelijöiden yritykset tulisivat merkin suoriksi omistajiksi järjestöjen sijaan. Siitä saataisiin tekijä, ehdottaa Puutarha-Sanomat pääkirjoituksessaan.

PUUTARHA-Sanomat nro 10/2012 on jälleen tuhti paketti ajankohtaista asiaa.

Kasvinterveyslain muutos kurmottaa viljelijöitä, viranomaisilla säilyy valta määrätä kasvusto tuhottavaksi tai maa viljelykieltoon, mutta korvaukset poistuvat.

Kauppapuutarhuri Pertti Luukkainen väitteli tohtoriksi ja kehitti mallin pk-yritysten strategiaprosessille, esimerkkinä kasvihuoneala. Vastaväittäjänä oli professori Risto Tahvonen ja kustoksena professori Arto Lahti.

ELMA-messuilta elämyksiä, messuilla tavattiin mm. Lauri Ukkola, Atte Valkiainen, Tarja Matomäki, Jussi ja Terhi Saarinen sekä Isä Andreas.

Lidl on ”suomettunut” 10 vuodessa , haastattelussa toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

K-supermarket Manhattan panostaa luomuun ja lähiruokaan, haastattelussa kauppias Veli-Matti Hussi.

Pietari on upea mahdollisuus, ylijohtaja Veli-Pekka Talvela MMM:stä, myyntijohtaja Antti Kuusisto Luonnosta Oy:stä, toimitusjohtaja Kari Lyytinen Tuoreverkko Oy:stä, kauppapuutarhuri Marko Hauhtonen Aurinkotarhat Oy:stä sekä toimitusjohtaja Eeva-Liisa Lilja Fennopromo Oy:stä kertovat näkemyksiään.

Venäjän tuotanto ja kauppa länsimaistuvat, konsultti Pekka Honkala selvittää kehitystä.

Tehokkaita kasvihuoneita nousee Pietarin alueelle, kertoi päätoimittaja Svetlana Golokhvastova

Lemiläinen Heli Sairanen hoitaa mansikkatilaa ja lihakarjaa.

Fredrik Segerstam Uudestakaarlepyystä kertoo viljelyksistään ja toteaa, että punakaali on nyt trendikäs

Kansainvälinen luomuseminaari tähtäsi kestävään tuotantoon, mukana mm. Carlo Leifert, Angelika Meyer-Ploeger, Inés Birlouez, Minna Mikkola, Pirjo Siiskonen, Urs Niggli ja Kristian Holst Laursen.

Närpiöläinen Börje Ivars viljelee makeaa ”Dunnea”.

Sundin Puutarha vastaa asiakkaiden tarpeisiin, pietarsaarelaisten sisarusten yritys valittiin Vuoden 2012 kukkakaupaksi. Haastattelussa Johan Sund ja Carola Snellman.

Topi Laitisen perustama Topin Maatilamyymälä on valittu vuoden Luomuyritykseksi, lue ”Topi panostaa luomuun” -juttu Puutarha-Sanomien numerosta 6/2011

Lue lisää Puutarha-Sanomat -lehdestä. Voit tilata lehden 54 euron edulliseen kestotilaushintaan www.puutarha-sanomat.net -palvelun oikean palkin linkistä tai asiakaspalvelustamme puh. 010387 0880. Voit myös lukea jutun digitaalisesta näköislehdestä; lehden hinta on 5 euroa.

Klikkaa ja lue tästä PS nro 10/2012