Nyt on paikallispuutarhojen aikaa

Puutarha-Sanomat -lehden numero 3/2012 teemoina ovat puutarhatuotteiden vienti ja kesäkukat. Noin 500 viljelmällä kasvatetaan liki 50 miljoonaa kesäkukkaa. Monin kuluttajien perinteeseen kuuluu hakea kesäkukat suoraan paikalliselta puutarhalta.

– Kasvihuoneessa käydessään hän saa laadukkaiden ja tuoreiden kukkien lisäksi tuulahduksen kesästä, sen lämmöstä ja tuoksuista. Ensikertalainen vierailija mykistyy siitä visuaalisesta kokemuksesta, minkä tuhansien kukkien loisto luo, toteaa päätoimittaja Jouko Tikkanen pääkirjoituksessa.

– Kun puutarhayrittäjä antaa puutarhalla käyvälle asiakkaalleen kokonaisvaltaisen elämyksen, ei hänen tarvitse hinnoitella ryhmäkasveja, ruukkukukkia ja amppeleita marketkaupan halvimpien noteerausten mukaisesti. Paikallispuutarhat ovatkin pärjänneet paremmin kuin tukkukauppaan toimittavat suuret kauppapuutarhat.

Lehti myöntää, että paikallispuutarhoillakin on ongelmansa.
– Sesonki on kiihkeä mutta lyhyt. Harva on keksinyt ratkaisua, millä saisi kannattavaa tuotantoa syksyksi. Monet paikallispuutarhoista ovat öljyn varassa. Kun sesonki on lyhyt, tuntuu uuden biolämpölaitoksen hankinta liian suurelta investoinnilta. Punnittavaa siinä on varsinkin silloin, kun jatkaa yritykselle ei ole tiedossa. Siirrettävä biolaitos voisi olla ratkaisu, kun sen voi myydä edelleen.

– Paikallispuutarhoja tarvitaan tulevaisuudessakin. Lähiruokatrendi osoittaa, että kuluttajat kaipaavat lähellä tuotettua vihannesta, marjaa, perunaa ja myös kukkaa. Puutarhat työllistävät paitsi yrittäjäperheen, myös ainakin sesonkiluontoisesti paikallisia ihmisiä. Puutarhatyö on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka. Paikallispuutarhuri voi olla ylpeä kaikesta siitä mitä hyvää hän ympärilleen tuottaa, kirjoittaa Tikkanen.

Puutarha-Sanomat -lehdessä on jälleen tuhti paketti ajankohtaisia artikkeleita ja uutisia.

• Dubaissa on maailman suurimmat kauppakeskukset, Puutarha-Sanomat tutkaili niiden hevi-tarjontaa.
• Espanjan pientiloista tulee yhteistoiminnan avulla suuria toimijoita, Hanna Holman raportti Kataloniasta.
• Kasvihuoneissa lannoitus perustuu moniravinteisiin liuoslannoitteisiin, Juhani Piiraisen lannoitesarjaan kuuluva juttu.

• Puutarhatuotannon energialähteet,
• Aurinkotarhoilta vihanneksia Pietariin, Marko Hauhtosen ja Minna Rissasen haastattelu.
• Herkkulautta on enemmän kuin lähikauppa, K-Extran kauppiaspari Hannu Lehtinen ja Mimmi Heinonen kertovat kuinka lähikauppa pärjää.

• Uusittu S-market Columbus korostaa heviä, haastattelussa marketpäällikkö Pekka Koponen ja hevi-vastaava Riitta Savolainen.
• Kesäkukkien toimitukset tarhoille kiihkeimillään, tuotantopäällikkö Pentti Rikkola Ansarilta kertoo, mitkä ovat kauden trendit.
Reeta Rouhiainen (kansikuvassa) Koroisten Puutarhalta kertoo kesäkukkien siementaimien viljelystä ja kaupasta

• Huiskulasta saa myös jättitaimia, haastattelussa Kari Silokangas.
• Laatuelintarvikkeista on kysyntää Venäjällä, Tuula Repo ProAgria Kymenlaaksosta kertoo yhteistyöstä Kauppatalo Lendin kanssa.
• Helmiseminaarin satona Belgian marjantuotanto, haastateltavana tutkija Maike Thoelen.
• Närpiöläinen Martin Westerberg on puutarha-alan luottamusmies

• Seminaari talviviljelijöille Närpiössä, haastattelussa mm. Kari Jokinen MTT:ltä.
• 50-vuotias Profoodin palasi juurilleen – Pohjolan Peruna on tuotenimeksi
• Biopolttoaineet ja ledit alentavat kustannuksia ja hiilijälkeä, raportti Keskitalon puutarhasta Mynämäeltä
• Biolanin ympäristötuotetehdas on maailman huippua, Pekka Kariniemi, Esa Mäki ja Tomi Ojanen kertovat.

Voit tilata Puutarha-Sanomat oikeassa palkissa olevasta linkistä tai asiakaspalvelustamme puh. 010 387 0880 (ark 9–15). Voit myös ostaa lehden digitaalisena näköispainoksena alla olevasta linkistä (lehden hinta on 5 €, voit lukea kolme ensimmäistä sivua ilmaiseksi).

Klikkaa ja lue Puutarha-Sanomat nro 3/2012