Pirkka Reilun kaupan tuotteisiin luotetaan

Ruokakeskon TNS Gallupilta tilaama tuore tutkimus Reilusta kaupasta kertoo, että 49 % suomalaisista haluaisi ostaa enemmän Reilun kaupan tuotteita. Reilun kaupan merkin tuntee valtaosa suomalaisista, ja siihen luotetaan. Erityisesti Pirkka Reilun kaupan tuotteisiin liitetään luotettavuus ja edullisuus.

– Tutkimus osoittaa selvästi, että päätöksemme lisätä Pirkka Reilun kaupan tuotteiden tarjontaa ja valikoimaa on ollut oikea. Kaikki K-ruokakaupat kattava Pirkka Reilun kaupan tuotteiden tarjonta mahdollistaa Reilun kaupan tuotteiden hyvän saatavuuden joka puolella Suomea, toteaa Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Minna Kurunsaari.

Volyymiltaan ja saatavuudeltaan erittäin merkittävä uusi tuote on syyskuun lopussa markkinoille tullut Pirkka Reilun kaupan banaani.

– Pirkka-banaanit kasvattavat Reilun kaupan lisien ja viljelijöille tulevien hyötyjen määrää merkittävästi. Viljelijöiden näkökulmasta Pirkka-banaanit ovatkin yksi tärkeimmistä Suomessa tehdyistä Reilun kaupan lanseerauksista, kertoo Reilun kaupan edistämis-yhdistyksen toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen.

Tutkimuksen mukaan tärkein syy Reilun kaupan tuotteiden ostamiseen on juuri halu tukea tuottajaa tai viljelijää. Reilun kaupan tuotteet mielletään myös eettiseksi valinnaksi.Myös uudet tuoteryhmät kiinnostavat suomalaisia. Etenkin Reilun kaupan oliiveille ja oliiviöljylle, kosmetiikalle sekä jogurteille olisi kysyntää.

– Toimme lokakuun alussa markkinoille Juustoportti Oy:n valmistamat uudenlaiset Pirkka jogurtit, joissa yhdistyvät kotimainen maito ja Reilun kaupan raaka-aineet. Iloksemme tutkimus vahvisti näkemystämme siitä, että näille Suomessa täysin uudentyyppisille Reilun kaupan tuotteille on kysyntää, Kurunsaari jatkaa.

Pirkka Reilun kaupan tuotteisiin kuluttajat liittävät erityisesti tuttuuden, edullisuuden ja luotettavuuden.

– Pirkka-tuotteissa kilpailukykyinen hinta ja hyvä, tutkittu laatu ovat keskeisiä. Näin on myös Pirkka Reilun kaupan tuotteiden kohdalla, Kurunsaari vahvistaa.