Ensimmäinen suomalaisten luomuelintarvikkeiden vientirengas aloitti toimintansa tämän kuun alussa. Vientirenkaaseen kuuluvat Finnamyl, Helsingin Mylly, Makulaku Lakritsa, Norrgård sekä Sysmän Luomuherkut. Pääkohdemarkkina on EU-maat, mutta myös Yhdysvallat, Kanada ja Kaukoitä kiinnostavat vientirengasta.
Renkaan toiminnan käynnistäjä on Finpro ja vetäjänä toimii ERKKI PÖYTÄNIEMI Kurmakka Organic Food Ltd:stä. Pöytäniemi on pitkän linjan luomuammattilainen ja tehnyt yhteistyötä muutamien vientirenkaaseen kuuluvien yritysten kanssa jo vuosikausia.
– Suomen luomumarkkinat ovat pienet, joten kansainvälistyminen on tärkeää luomuyritysten menestykselle. Vientirenkaan yksi tavoite on mahdollistaa pienienkin toimijoiden mukanaolo ja antaa yhteisesiintymisellä voimaa ja uskottavuutta, kertoo Finpron konsultti SILVA PAANANEN.
Markkinat ja merkkiviidakko tunnettava
Pienten ja keskisuurten valmistajien luomutuotteiden vienti kohtaa maailmalla samat ongelmat kuin muukin yritysmaailma. — Lisäksi luomua myydessä korostuu erityisesti markkinoiden tuntemus, Pöytäniemi korostaa. Samaa toimintatapaa ei voi soveltaa kaikkiin ostajaehdokkaisiin, jokainen tapaus on yrityskohtainen. Ei riitä, että tuntee esimerkiksi keskieurooppalaisen kaupan rakenteen ja toiminnan. Myös ketjun sisältä on löydettävä juuri oikeat ihmiset, joiden kanssa luomusta neuvotellaan.
Toinen paljon tietotaitoa vaatia asia ovat erilaiset luomumerkit ja -sertifikaatit. Suomen luomuvalvonta perustuu EU:n säädöksiin, mutta maakohtaisesti voi olla lisävaatimuksia alkaen rekisteröinnistä aina viljelijöiden valvontaan asti. Monissa maissa esimerkiksi vaaditaan, että luomutuotteet on sertifioinut yksityinen organisaatio. EU-rajojen ulkopuolella vaatimuksia tulee myös kohdemaiden luomua koskevasta lainsäädännöstä.
Suomalaisuus ei yksin riitä, hinnan on oltava kilpailukykyinen
Pöytäniemi kuvaa luomumarkkinoiden tavanomaistuneen eli hinnalla on yhä enemmän merkitystä. Luomutuotteen on oltava hintakilpailukykyinen, hyvä ja laadukas.
Pelkkä suomalaisuus ei riitä meikäläisten luomutuotteiden vientivaltiksi. — Sen arvo on marginaalinen. Pitää olla todellisia kilpailuetuja, jotka eivät välttämättä liity tuotteen alkuperään, Pöytäniemi toteaa. Toki suomalaisuuteen usein liitettävät mielikuvat, kuten puhtaus, tukevat myös luomutuotteen imagoa.
Tarjolla vilja- ja perunatuotteita sekä lakritsaa
Vientirenkaan yrityksistä Helsingin Mylly on maamme suurin luomuviljan jalostaja. Mylly on harjoittanut luomutuotteiden ulkomaankauppaa jo ennen vientirenkaaseen liittymistään. Samoin ulkomaankauppa on ennestään tuttua luomulakritsaa valmistavalle Makulakulle.
Luomuperunajauhoja valmistava Finnamyl on saamassa jalansijaa maamme rajojen ulkopuolella. Vientirengas antaa potkua myös luomuperunahiutaleita valmistavalle Norrgårdille sekä muun muassa luomumysliä tuottavalle sysmäläisyritykselle.