Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisen myyntitilaston mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi huhti-kesäkuussa 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Samaan aikaan niiden hinnat nousivat 8,6 prosenttia, joten myynnin määrä laski noin 5 prosenttia.
– Toisella vuosineljänneksellä hintojen nousu on alkanut selvästi tuntua kuluttajan lompakossa. Ruokakaupasta ostetaan vähemmän ja halvempaa. Myyty määrä kasvaa vain harvoissa tuoteryhmissä. Hintojen nousua nopeammin on kasvanut esimerkiksi vauvanruokien, valmisruokien ja pastan myynti, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Alkoholijuomien myynti ruokakaupassa väheni 11 prosenttia ja myös alkoholittoman oluen myynti kääntyi pitkän nousun jälkeen 5 prosentin laskuun.
– On yllättävää, että alkoholijuomien myynti oli huhti-kesäkuussa näin reippaasti miinuksella, vaikka myös pääsiäiskauppa ajoittui tänä vuonna tälle ajanjaksolle. Alkoholin kulutus on selkeästi edelleen laskussa. Tämäkin osoittaa suomalaisten olevan valmiita alkoholilain uudistuksen seuraavaan vaiheeseen, jossa sallittaisiin mietojen viinien myynti ruokakaupoissa. Tätä tutkitusti myös enemmistö kuluttajista toivoo, Luoto korostaa.
Tammi-kesäkuussa kovaa hintojen nousua yksittäisissä tuoteryhmissä
Vuoden alkupuoliskolla useiden tuoteryhmien myyntimäärät ovat laskeneet hintojen noustessa. Esimerkiksi tuoreen kalan myynnin määrä väheni 52 prosenttia, kananmunien 32, sianlihan 23 ja naudanlihan 22 prosenttia. Arvio myynnin määrän muutoksesta on johdettu suoraan ilman deflatointia.
Tammi-kesäkuussa kaikkien alkoholittomien juomien myynnin arvo yhteensä kasvoi 10 prosenttia vuoden takaisesta. Kasvu selittyy hintojen nousulla, esimerkiksi kahvin hinta nousi tammikuusta kesäkuuhun 37 prosenttia. Kovasta hinnankorotuksesta huolimatta suomalaiset eivät ole juurikaan tinkineet kahvin juomisesta. Kahvin myynnin määrä laski alle 14 prosenttia.
– Koronapandemian takia ruokakaupassa nähtiin kovia kasvulukuja vuosina 2020 ja 2021. Koronavuodet ovat muuttaneet merkittävästi kulutuskäyttäytymistä ja esimerkiksi valmisruokien ja valmiiden ruoka-annosten suosio kasvaa edelleen. On mielenkiintoista seurata, palataanko inflaation kiihtyessä edullisempiin peruselintarvikkeisiin ja raaka-aineisiin, ja nähdäänkö niiden myynnissä pian kasvua, Luoto pohtii.