Kun ensimmäisenä pandemiavuonna 2020 päivittäistavaramyynti kehittyi ennätyksellisesti, tasoittui kehitys toisena vuonna 2021 lähelle edellisen vuosikymmenen keskiarvoa. Myynnin arvo kasvoi +3,1% edellisvuodesta ja oli kaikkiaan lähes 20,9 miljardia euroa. Myynnin volyymi puolestaan kehittyi +0,7%. Tiedot pohjautuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.
Suurimmista toimijoista S-ryhmä ja Lidl nostivat markkinaosuuksiaan
S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi +3,2%, mikä oli hiukan keskimääräistä arvokehitystä enemmän. Sen myötä S-ryhmän parina edellisvuonna hienoisesti laskenut markkinaosuus nousi 46,1%:iin. Prisman myynnin kehitys oli +4,7% ja ketjun markkinaosuus nousi eniten kaikista ketjuista.
Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi vahvasti +4,2% ja sen markkinaosuus palasi vuosien 2018-19 tasolle 9,6%:iin.
K-ryhmän päivittäistavaramyynnin kehitys +2,3% oli keskimääräistä alhaisempi. Näin sen viisi vuotta jatkunut markkinaosuuden nousu taittui, ja osuus laski 36,6%:iin. K-ryhmän ketjuista parhaiten menestyi K-Citymarket, jonka myynti kasvoi +3,9% vuoteen 2020 verrattuna.
Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä (pl käyttötavara) :
Ryhmä | Markkinaosuus päivittäistavara- myynnistä 2021 | Markkinaosuus päivittäistavara- myynnistä 2020 | Markkinaosuuden muutos 2021 vrt 2020 | |
S-ryhmä | 46,1% | 46,0% | < +0,1 %-yksikköä | |
K-ryhmä | 36,6% | 36,9% | -0,3 %-yksikköä | |
Lidl Suomi Ky | 9,6% | 9,5% | +0,1 %-yksikköä | |
Muut yksityiset | 7,7% | 7,6% | +0,1 %-yksikköä | |
Verkkokaupan osuus 2,6% päivittäistavaramyynnistä
Päivittäistavaroiden verkkokauppa jatkaa vahvaa kasvuaan. Erityisen voimakasta kehitys on yksinomaan verkkokauppaa harjoittavien toimijoiden keskuudessa. Niistä suurimpien, kuten Ruokaboksin, myynti on jo verrattavissa isoimpien hypermarkettien verkkokauppamyyntiin.
– Käynnissä oleva vuosi onkin hyvin mielenkiintoinen, kun esimerkiksi Suomessa loppuvuonna 2021 aloittanut norjalainen Oda on saanut toimintansa käyntiin täysipainoisesti, ennakoi kaupallinen johtaja Sanna Kotakorpi NielsenIQ:lta.
Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa oli 536 miljoonaa euroa vuonna 2021, missä kasvua +35,8% edellisvuoteen.