Kaupan markkinaosuudet julki, verkkokauppa voittaja

Kun ensimmäisenä pandemiavuonna 2020 päivittäistavaramyynti kehittyi ennätyksellisesti, tasoittui kehitys toisena vuonna 2021 lähelle edellisen vuosikymmenen keskiarvoa. Myynnin arvo kasvoi +3,1% edellisvuodesta ja oli kaikkiaan lähes 20,9 miljardia euroa. Myynnin volyymi puolestaan kehittyi +0,7%. Tiedot pohjautuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.

Prsimat kasvattivat myyntiä 4,7 % vuonna 2021. Kuva Pirkkalan Prismasta, joka oli yksi Suomen Paras Hevi 2022 finaalikaupoista.

Suurimmista toimijoista S-ryhmä ja Lidl nostivat markkinaosuuksiaan

S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi +3,2%, mikä oli hiukan keskimääräistä arvokehitystä enemmän. Sen myötä S-ryhmän parina edellisvuonna hienoisesti laskenut markkinaosuus nousi 46,1%:iin. Prisman myynnin kehitys oli +4,7% ja ketjun markkinaosuus nousi eniten kaikista ketjuista. 

Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi vahvasti +4,2% ja sen markkinaosuus palasi vuosien 2018-19 tasolle 9,6%:iin.  

K-ryhmän päivittäistavaramyynnin kehitys +2,3% oli keskimääräistä alhaisempi. Näin sen viisi vuotta jatkunut markkinaosuuden nousu taittui, ja osuus laski 36,6%:iin. K-ryhmän ketjuista parhaiten menestyi K-Citymarket, jonka myynti kasvoi +3,9% vuoteen 2020 verrattuna. 

Kaupan ryhmien markkinaosuudet päivittäistavaramyynnistä (pl käyttötavara) : 

RyhmäMarkkinaosuus päivittäistavara- myynnistä 2021Markkinaosuus päivittäistavara- myynnistä 2020Markkinaosuuden  muutos 2021 vrt 2020 
S-ryhmä46,1%46,0%< +0,1 %-yksikköä 
K-ryhmä36,6%36,9%-0,3 %-yksikköä 
Lidl Suomi Ky9,6%9,5%+0,1 %-yksikköä 
Muut yksityiset7,7%7,6%+0,1 %-yksikköä 
    
Keskon ruokakauppaketjuista menestyi parhaiten K-Citymarket, joka kasvatti myyntiä 3,9 prosenttia. Kuva K-Citymarket Päivärannasta, joka voitti Puutarha-Sanomien järjestämän Suomen Paras Hevi 2022 -kilpailun hypermarketien sarjassa.

Verkkokaupan osuus 2,6% päivittäistavaramyynnistä

Päivittäistavaroiden verkkokauppa jatkaa vahvaa kasvuaan. Erityisen voimakasta kehitys on yksinomaan verkkokauppaa harjoittavien toimijoiden keskuudessa. Niistä suurimpien, kuten Ruokaboksin, myynti on jo verrattavissa isoimpien hypermarkettien verkkokauppamyyntiin. 

– Käynnissä oleva vuosi onkin hyvin mielenkiintoinen, kun esimerkiksi Suomessa loppuvuonna 2021 aloittanut norjalainen Oda on saanut toimintansa käyntiin täysipainoisesti, ennakoi kaupallinen johtaja Sanna Kotakorpi NielsenIQ:lta. 

Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa oli 536 miljoonaa euroa vuonna 2021, missä kasvua +35,8% edellisvuoteen.