K-ryhmän Arkibarometri: Kasvisvoittoiset ruokavaliot kiinnostavat suomalaisia

Suomalaiset ovat erityisen kiinnostuneita kasvispainotteisista ruokavalioista. Planetaarinen eli ilmastoystävällinen ruokavalio kiinnostaa jopa yli puolta suomalaisista, ilmenee K-ryhmän toteuttamasta Arkibarometri-tutkimuksesta, jossa perehdytään arjen ilmiöihin. K-ryhmässä kasvavaan kasvistrendiin on vastattu kehittämällä kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa ja tuotu lisää helposti valmistettavia kasvisvaihtoehtoja.

Vegevalikoima on laajentunut kaupoissa.

Kasvisboomi ei osoita laantumisen merkkejä, vaikka voimakkaassa nousussa ollut kasvispohjaisten tuotteiden myynti on jo tasaantunut. Kasvisruokailusta on tullut arkipäivää ja yhä useampaa suomalaista kiinnostaa kasvisvoittoiset ruokavaliot, selviää K-ryhmän toteuttamasta Arkibarometri-tutkimuksesta*. Suomalaiset listasivat kiinnostavimmiksi ruokavalioiksi ravitsemussuositusten mukaisen ruokavalion (69 %), planetaarisen eli ilmastoystävällisen ruokavalion (51 %) ja fleksitaarisen ruokavalion eli joustavan kasvissyönnin (46 %).

– Kiinnostus kasvisvoittoisiin ruokavalioihin on monen tekijän summa: omaan terveyteen ja hyvinvointiin halutaan satsata, ja kuluttajat ovat yhä tiedostavampia esimerkiksi ruokavalion ilmastovaikutuksista. Arvopohjaisia valintoja tehdään myös ruokakaupassa. Tulosten mukaan lihaa tulee löytymään suomalaisten lautasilta edelleen, mutta on ilahduttavaa, että kasvisten osuutta ruokavaliossa halutaan lisätä’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteista vastaava osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.

Kiinnostus kasvispainotteisiin ruokavalioihin näkyy etenkin nuoremmissa ikäryhmissä. Ikäluokittain tarkasteltuna alle 45-vuotialla korostuu kiinnostus erilaisia kasvisruokavalioita, planetaarista ruokavaliota ja vegaanista ruokavaliota kohtaan. Naiset ovat miehiä kiinnostuneempia erilaisista ruokavalioista.

– Kaupassa tehtävillä kulutusvalinnoilla on merkitystä myös isommassa kuvassa ja meille on tärkeää tarjota asiakkaillemme laaja kirjo vastuullisia ja hyvinvointia tukevia vaihtoehtoja. Tässä kasvikset ja erilaiset kasvipohjaiset tuotteet ovat suuressa roolissa, Vuorinen jatkaa.

Vegen lisääminen ruokavalioon entistä helpompaa

K-ryhmässä kasvavaan kasvistrendiin on vastattu kehittämällä kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa. Esimerkiksi Pirkka ja Pirkka Parhaat -sarjoista löytyy jo yli 190 täysin vegaanista tuotetta ja valikoimaa kasvatetaan aktiivisesti tuomalla vegaanisia vaihtoehtoja uusiin tuoteryhmiin. Viime vuonna K-ruokakaupoissa lanseerattiin myös yli 50 hedelmä- ja vihannesuutuutta. Ilmastonäkökulmasta ostoskoriin kannattaa juuri nyt poimia matalan hiilijalanjäljen kasviksia: suomalaisia perunoita, juureksia, kaalia ja sipuleita.

– Kasvisten käyttöä olisi varaa lisätä roimasti osana monipuolista ruokavaliota ja siihen haluamme suomalaisia kannustaa. Jokainen voi lisätä kasvisten käyttöä esimerkiksi jatkuvasti suosiotaan kasvattavien helppokäyttöisten kasvisten avulla. K-ruokakaupoista löytyykin kattava valikoima trendikkäitä vaihtoehtoja, kuten napostelutuotteita, marjoja ja valmiiksi pilkottuja kasviksia, sekä itsepuristettuja mehuja, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan hedelmistä ja vihanneksista vastaava osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman.

K-ryhmän Arkibarometri kartoittaa suomalaisten ajatuksia arjesta ja sen eri elementeistä kuten ruoasta, asumisesta ja liikkumisesta. Arkibarometri-tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena online-kyselynä K-Kylä-asiakaspaneelissa syksyllä 2021. Kohderyhmänä oli 18–70-vuotiaat aikuiset. Aineisto painotettiin Suomen aikuisväestöä vastaavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 1049 vastaajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on 0,9–3,2.