Poiminta lehdestä nro 2/2018: Kukkatoimitus digitalisoituu

Helsingin Kukkatoimitus on uuden toimitusjohtajan myötä suuntaamassa myyntiä ja markkinointia yhä vahvemmin digitaalisiin kanaviin. Vaikka pääomasijoittajat ovat kosiskelleetkin, on yritys päättänyt pysyä suomalaisena perheyhtiönä. Tämä artikkeli on julkaistu Puutarha-Sanomat -lehdessä nro 2/2018.

Kukkaloistoa Helsingin Kukkatoimituksen Tukkutorin toimipisteessä.

Juhani Kotilainen perusti Helsingin Kukkatoimitus Oy:n pahimpaan lamaan vuonna 1993. Nyt yrityksen logistiikka verkottaa koko maan. Jakelutukkuja on Helsingissä, Oulussa, Seinäjoella, Kuopiossa ja Tampereella sekä ketjukauppaa palveleva logistiikkakeskus Vantaalla. Omia jakeluautoja on 30 kappaletta.

– Kauppamaailma muuttuu ja tarvitaan uudenlaista lähestymiskulmaa. Soittelu asiakkailla ja varastossa olevan tavaran tarjonta on vanhanaikaista. Tavarankulun tulee perustua etukäteen suunniteltuun, toki normaaliakin pyöritystä tarvitaan, linjaa Juhani Kotilainen ja sanoo Oulun Kukkatoimituksen myyvän kukistaan jo 70–80 prosenttia ennakkoon.

Uusi toimitusjohtaja Saku Vanhala aloitti Kukkatoimituksessa tämän vuoden alussa. Hänellä on kukka-alan taustaa toimimisestaan Plantagenissa ja Bauhausissa.

– Kukkatoimituksella on tarve lähteä kehittymään digitaaliseen suuntaan myynnissä ja markkinoinnissa. Suuntana tulee olemaan sähköinen kaupankäynti meiltä asiakkaille ja tavarantoimittajilta meille, sanoo Saku Vanhala.

Saku Vanhala on ottanut vastuun Helsingin Kukkatoimituksen ruorista. Hän katsoo funktionaalisilla kasveilla olevan kasvava kysyntä, kun kuluttajat arvostavat mm. puhdasta huoneilmaa.

Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu

Juhani Kotilainen toteaa, että Kukkatoimituksen tulee olla edelläkävijä toiminnan sähköisissä malleissa.

– Jussi ei ymmärrä facebook-tykkäyksiä. Uusi mestari ymmärtää sitä maailmaa, toteaa ”Kukka-Jussina” tunnettu Juhani Kotilainen.

Helsingin Kukkatoimitus on kuitenkin ollut jo mukana digitaalisessa kaupankäynnissä. Se avasi ensimmäisenä kukkatukkuna verkkokaupan. Nyt vahvassa myötäisessä on myös Kukkatoimituksen eKukka, joka on tehty palveluna kukkakaupoille ja jonka Kukkatoimitus omistaa puoliksi.

– Kukkakaupat voivat luoda kätevästi eKukan alustaan oman verkkokaupan. Näin pyrimme auttamaan kukkakauppiaita pärjäämään kovassa kukkien marketkilpailussa, toteaa Jussi.

Saku Vanhala sanoo kuluttajakäyttäytymisen muuttuneen suuresti.

– Kuluttajat eivät ole enää niin sidonnaisia entiseen. Se tarjoaa myös paljon potentiaalia. Heillä on kiinnostus terveyttä edistäviin, funktionaalisiin kasveihin, joilla voidaan sisäilmaa parantaa.

– Pihat ja puutarhat pienenevät. Parvekkeita ja patioita käytetään olohuoneiden jatkeina. Monivuotisia ulkokasveja istutetaan ruukkuihin ja ne ovat kausittaisia sisustuselementtejä. Viherkasveja tulee parvekkeille eikä enää ole rajausta sille, mikä on sisä- ja mikä ulkokasvi, luonnehtii Saku trendiä, joka on tulossa Ruotsista.

Saku Vanhala näkee kuluttajien kasvavan kiinnostuksen kasvattaa itse luovan mahdollisuuksia kukkakaupoille.  Kukkatoimituksen aputoiminimi Greener harjoittaa jo menestyksellisesti viherrakentamista sekä vihersisustuksen ja kukkien huollon kokonaisuutta.

Juhani Kotilainen ja SakuVanhala tutkivat kotimaisia hortensioita. Kotimaiset kukat ovat jatkossakin tärkeällä sijalla Helsingin Kukkatoimituksen hankinnoissa.

Kotimaiset viljelijät tärkeitä

Saku näkee Kukkatoimituksen tehtäväksi tarjota asiakkailleen lisäarvoja.

– Haemme tuotteiden ja niiden laadun kautta lisäarvoa, jotta kilpailussa pärjätään. Halvalla myyntiä on jo tehty. Haluamme tuoda tavaran toimittajat mukaan ketjumaiseen ajatteluun. Kotimaiset kukkaviljelijät ovat jatkossakin meille tärkeitä, sillä haluamme työllistää kotimaassa.

Helsingin Kukkatoimituksen myynti on kasvussa ja nyt liikevaihdossa mennään 35 miljoonan euron tasolla. Liikevaihto on välillä ollut suurempikin, mutta enää ei olla mukana tappiollisissa ketjutoimituksissa.

– Jotkut ostajat ovat vielä päivän hinnoissa. Viljelijät ja toimittajat eivät voi olla hirttosilmukassa, ostetaanko vai ei, painottaa Juhani Kotilainen.

Helsingin Kukkatoimituksen liikevaihdosta puolet tulee kukkakauppojen palvelemisesta ja puolet marketteihin myynnistä.

– Ketjukaupat tuovat volyymia ja molempia tarvitaan, sillä ne hyödyntävät toinen toisiaan. Kukkakauppojen ja markettien tuoterakenne on erilainen, toteaa Vanhala.

Kukka-alalle on luonteenomaista rajut kausivaihtelut. Hollantilaiset tukkuautot, ”lentävät hollantilaiset”, ovat kiristäneet kilpailua tietyillä paikkakunnilla.

– Olemme sinnikkäästi olleet mukana niilläkin alueilla, vaikka kannattavuus on kiven takana.

 

Perheyhtiönä jatketaan

Helsingin Kukkatoimitus otti uuden askeleen, kun se palkkasi ammattijohtajan. Juhani Kotilainen (69 vuotta) sanoo siirtyvänsä pikkuhiljaa vasemmalle, ettei ole tukkona.

– Vastaan veloista, murjaisee Jussi roolistaan jatkossa. Toiminnallisina tehtävinään hän näkee talonmiehen työt ja onpa hän käynyt pakollisella kuorma-autokurssilla jatkaakseen viikonloppuina jakeluauton ajamista.

Helsingin Kukkatoimituksella oli iso ratkaisun paikka, kun pääomasijoittaja teki tarjouksen ostaakseen perheyhtiön.

– Tarjous oli järjellinen. Lapset kuitenkin halusivat, että jatketaan perheyhtiönä.

Jussinpussilla tunnetuksi

Juhani Kotilainen (69 vuotta) sanoo siirtyvänsä pikkuhiljaa vasemmalle, ettei ole tukkona.

Helsingin Kukkatoimituksessa työskentelee kaikki kolme poikaa: Lassi, Tapio ja Juha. Myös tytär Roosa on kiinnostunut perheyhtiössä työskentelemään, vaikka onkin nyt toisen yrityksen palveluksessa. Juhanin puoliso Leea tekee työtä kukkakaupassa, mutta hän haluaa olla vieraan palveluksessa. Yhtiön omistus on vielä yksin Jussilla.

Lieksassa maalaistalon poikana syntynyt Juhani Kotilainen kertoo olleensa ujo ja arka.

– Yrittäjäuran pontimena onkin ollut se, että itselle piti näyttää, että pärjään. Kun olen jutellut muiden yrittäjien kanssa, heillä jokaisella on jokin lapsuudesta tuleva syy, miksi on ryhtynyt yrittäjäksi.

Jussi aloitti yrittäjänä vuonna 1985. Kukkakauppoja silloisessa yrityksessä oli enimmillään 14.

– Oli ylä- ja alamäkiä sekä vastoinkäymisiä, muistelee Juhani.

Helsingin Kukkatoimitus Oy:n Jussi perusti vuonna 1993.

– Oli Jussi ja bussi. Myin kukkia kirjastoauton näköisestä autosta, jossa peräpää oli kylmätilaa. Minut tunnettiinkin Jussinpussina. Aina on myyty alle ostohintojen ja kasvettu, naurahtaa Juhani ja toivoo jälkipolven olevan fiksumman. 

Nöyryys on hyvä oppi

Jussi sanoo nauttivansa kulkemisestaan jakeluauton mukana kylillä.

– Olen halunnut kiertää koko ajan kukkakauppiaiden luona ja minulle ovat tuttuja kauppojen takapihat ja takaovet – etuovista en niinkään kulje. Parasta oppia on ollut, kun olen kysellyt asiakkailtamme, mitä virheitä olemme tehneet ja miten voisimme parantaa niin, että yhdessä voisimme pärjätä paremmin, paljastaa Jussi toimintatapaansa.

– Kaikilla kauppiailla on omat niksit ja he ovat yllättävän osaavia ja ammattiinsa perehtyneitä ihmisiä.

– Nöyryys on tärkeää tällä kaupan alalla. Vaikka asiakkaan myynti on pieni, on uskollisella asiakkaalla oikeus vaatia palvelua. Ketään asiakasta ei saa vähätellä, painottaa Jussi ja sanoo, että hänen tärkein oppinsa omille lapsilleen on nöyryys.

– Jos asiakkaalla on vaikea hetki, en ole niittaamassa häntä polvilleen. Olen liiankin kiltti, ja luottotappioita on vuosittain syntynyt, myöntää Jussi.