Hintojen alentaminen nosti S-ryhmän ruokakaupan markkinaosuutta

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

S-ryhmän kahden vuoden tiukan kulukuurin, ruokakaupan kasvaneiden asiakasmäärien ja käyttötavarakaupan myönteisen tuloskäänteen ansiosta kaupparyhmän vuoden 2015 operatiivinen tulos parani edellisvuodesta. Halpuuttamisen myötä myyntivolyymit kasvoivat ja S-ryhmän ruokakauppa kehittyi yleistä markkinaa paremmin.

ketjutoiminta ja alueosuuskauppojen paikallistuntemus, keskitetty hankintavoima ja S-bonuskortti.

Halpuuttaminen ei pienentänyt S-ryhmän tulosta, joka oli 265 miljoonaa euroa.

Halpuuttaminen ei pienentänyt S-ryhmän voittoa. S-ryhmän vuoden 2015 yhteenlaskettu operatiivinen tulos oli 265 miljoonaa euroa, kun vuonna 2014 se oli 226 miljoonaa euroa. SOK-yhtymän operatiivinen tulos oli puolestaan 17 miljoonaa euroa oltuaan edellisvuonna vajaa 8 miljoonaa euroa.

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä korostaa, että halpuuttaminen on pitkäjänteinen strateginen muutos, jota toteutetaan tinkimättömästi osuustoiminnallisen tarkoituksen mukaisesti.

– Asiakasmäärämme ovat kasvaneet, eli olemme pystyneet halpuuttamalla tuottamaan entistä enemmän hyötyä asiakkaillemme. Volyymimme ovat kasvaneet merkittävästi ja onnistuimme nostamaan ruokakauppamme markkinaosuutta. Lisäksi halvempien hintojen myötä olemme myyneet miljoonia kiloja enemmän kotimaisia tuotteita, Heikkilä kertoo.

Pääjohtaja Heikkilä paljastaa myös, että säästöt ja hyvä tulos mahdollistavat halpuuttamisen jatkamisen asiakkaiden hyödyksi, kuluvana vuonna noin 50 miljoonalla eurolla.

Marketkaupan myynti laski

S-ryhmän marketkaupan vähittäismyynti oli 7 479 miljoonaa euroa vuonna 2015. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden sekä muiden marketkaupan yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit sekä Suomessa että lähialueilla. Myynti laski 1,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Koko S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti laski vain 0,3 prosenttia ja oli 6 528 miljoonaa euroa. Myynninkehitys oli yleistä markkinakehitystä selvästi parempi. Market-ketjujen myyntivolyymit ja asiakasmäärät ovat nousseet merkittävästi ruoan hintojen halpuuttamisen myötä. Käyttötavarakaupan myynti puolestaan laski Suomessa 6,9 prosenttia edellisvuodesta ja oli 1 184 miljoonaa euroa.

Marketkaupan toimipaikkojen lukumäärä lisääntyi edellisvuoden lopusta 11 toimipaikalla ja vuoden 2015 lopussa niitä oli yhteensä 930.
S-ryhmän rautakauppaan kuuluvat Kodin Terra- ja S-Rauta-ketjut. Rautakaupan vähittäismyynti oli 184 miljoonaa euroa vuonna 2015. Myynti laski vaikeassa markkinatilanteessa 9,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. S-Raudan myynteihin on laskettu mukaan toimipaikoissa harjoitettavan maatalouskaupan vähittäismyynti. Rautakaupan toimipaikkoja oli vuoden lopussa 23, eli yksi toimipaikka vähemmän kuin edellisvuonna.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!