Kauppajätit nokittavat

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Kesko ilmoitti eilen, että K-ruokakaupat alentavat 2 000 tuotteen hintoja raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen laskemisen ja kustannusten alenemisen vuoksi. Kauppaketjuittain hintoja alennetaan tammi-helmikuussa seuraavasti: K-citymarketeissa noin 2 000 tuotteessa, K-supermarketeissa noin 1 350 tuotteessa ja K-marketeissa noin 550 tuotteessa. Ensimmäiset hintojen alennukset tulivat voimaan tammikuun alussa, ja seuraavat alennukset tehdään helmikuussa.

SOK vastasi tänään ilmoittamalla uusista halpuutuksista: yli 400 tuotteen hintaa on laskettu Prismoissa ja S-marketeissa – myös pienmyymälät Sale ja Alepa ovat mukana halpuutuksessa lähes 200 tuotteen voimin.

SOK ilmoitti uusista halpuutuksista halpuutuksen vuosipäivänä. Tämä hinta on vuoden vanha.

SOK ilmoitti uusista halpuutuksista halpuutuksen vuosipäivänä. Tämä hinta on vuoden vanha.

– On täysin poikkeuksellista, että kuluttajahinnat ovat laskeneet näin pitkään yhtäjaksoisesti. Viimeksi näin on tapahtunut 50 vuotta sitten. Hintojen tarkistaminen markkinatilanteen mukaan on täysin normaalia päivittäistavarakaupan toimintaa, toteaa Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

– Mennyt vuosi oli elintarvikemarkkinoilla poikkeuksellinen, laskevien hintojen vuosi. Meillä S-ryhmässäkin yli 3000 päivittäistavaran hinta laski vuoden aikana. Halpuuttamisen kriteerit eli pitkäaikaisen uuden alhaisemman hintatason ja oman katteen ohjaamisen hintojen laskuun täytti reilut 1000 tuotetta, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä summaa.

– Halpuuttaminen on pitkäaikainen, strateginen linjaus, jonka eteen on tehty paljon työtä. On ilo huomata, että se on kannattanut. Hintojen halpuuttaminen on kasvattanut markettiemme myyntivolyymia 1,3 prosenttia ja asiakaskäyntien määrä on noussut yli 8 miljoonalla. Myös asiakastyytyväisyysmittarit ovat ilahduttavassa nousussa, mikä kertoo siitä, että myös omistajiemme mielestä olemme täyttäneet hyvin osuustoiminnallista perustehtäväämme – etujen tuottamista omistajillemme, pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa.

Halpuuttaminen alkoi tasan vuosi sitten Prismoista, kun yli 400 tuotteen hinta laski. Kuluneen vuoden aikana yli tuhannen tuotteen hintaa on alennettu, pääosin Prismoissa ja S-marketeissa.

– Edellisillä halpuuttamiskierroksilla laskimme niiden suosikkituotteiden hintoja, joita suomalaisperheissä kuluu paljon. Nyt halpuutuslistalta löytyy erityisesti asiakkaiden näiden lisäksi toivomia, uusia tuotteita, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.

SOK:n mukaan avainsanoja nyt tehdyllä, uudella halpuuttamiskierroksella ovat asiakkaiden toiveet: keveys ja terveellisyys. Muun muassa monien vähärasvaisten jauhelihojen, täysjyväruisleivän, salaattien, raejuuston, maustamattomien jogurttien ja pähkinöiden hintaa on laskettu.

Kesko muistuttaa ruokakaupan vastuullisuudesta. Kilpailukykyinen hintataso on Suomen päivittäistavaramarkkinoilla menestymisen edellytys, mutta maailman vastuullisimpana ruokakauppana K-ryhmän tehtävänä on huolehtia koko elintarvikeketjun hyvinvoinnista.

– Täytyy muistaa, että hinta ei yksin määritä ruokakauppaa – ruoka on aivan liian arvokas asia käsiteltäväksi vain tästä näkökulmasta. K-ruokakaupat ovat Suomen päivittäistavarakaupan laatujohtajia. Tarjoamme suomalaisille parhaat ruokakaupat, joissa kohtaavat erinomainen palvelu, monipuolisimmat valikoimat sekä kattava valikoima paikallisia suomalaisia tuotteita. Esimerkiksi paikallisten lähituottajien tuotteiden myynti on kasvanut useana vuonna peräkkäin K-ruokakaupoissa, ja viime vuonna myynti kasvoi 15 %, jatkaa Rauhala.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!