Vertaisverkkokauppa ei ole kirpputoripuuhastelua

Suomalaiset myyvät verkossa toisilleen tavaraa jo sadoilla miljoonilla euroilla. Vertaisverkkokaupasta näyttää tulleen etenkin nuorehkojen harrastus. Tärkein syy ostaa tuotteita tai palveluita toisilta kuluttajilta on rahansäästö.
Kuluttajien välinen vertaiskauppa internetin eri foorumeilla ja kauppapaikoilla yleistyy vauhdikkaasti. Kaupan liiton selvityksen mukaan noin kaksi miljoonaa suomalaista on ostanut tai myynyt tavaroita tai palveluja verkossa viimeisen reilun puolentoista vuoden aikana. Eniten käytetään internetin kauppapaikkoja, kuten Tori.fi:tä tai Huuto.netiä, mutta myös erilaiset Facebook-ryhmät ovat suosittuja.

tori_200x200

huutonettorifi

Vertaisverkkokaupassa myös liikkuvat isot rahat. Selvityksessä olivat mukana tavallisimmat tuoteryhmät kodinkoneista vaatteisiin ja harrastusvälineistä huonekaluihin. Näitä käyttötavaroita on reilun puolentoista vuoden aikana myyty noin 500 miljoonalla eurolla ja lisäksi moottoriajoneuvoja, veneitä ja niiden tarvikkeita on myyty noin 900 miljoonalla eurolla.

– Kyse ei ole enää mistään marginaali-ilmiöstä. Esimerkiksi viime vuonna suomalaiset käyttivät Virossa rahaa ostoksiin ja palveluihin 477 miljoonaa euroa, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja vertaa.

Selvityksessä kuluttajilta kysyttiin myös palveluiden ostamisesta toisilta kuluttajilta. Paljon julkisuutta saaneita Airbnb- ja Uber-palveluja on toistaiseksi käytetty Suomessa vielä vähän. Asuntojen ja huoneistojen vuokrapalveluja välittävää Airbnb:tä on Suomessa ja ulkomailla käyttänyt 158 000 ja kuljetuspalveluja välittävää Uberia 38 000 suomalaista. Valtaosa Uberin ja Aibnb:n käyttäjistä on alle 35-vuotiaita.

– Vähittäiskauppa kutistuu Suomessa nyt kolmatta vuotta peräkkäin. Tämä ei kuitenkaan anna koko kuvaa kotitalouksien kuluttamisesta. Kulutus tuntuu nyt ohjautuvat entistä enemmän sekä ulkomaisiin verkkokauppoihin että vertaisverkkoon, eli verottajan ja sääntelyn ulkopuolelle, Kurjenoja arvioi.

Vertaisverkkokaupoista haetaan edullisuutta

Eniten vertaisverkkokauppaa käyvät alle 50-vuotiaat suomalaiset, sekä miehet että naiset lähes yhtä paljon. Etenkin se näyttää olevan lapsiperheiden suosiossa. Useimmiten ostetaan elektroniikkaa ja kodinkoneita, huonekaluja sekä vaatteita ja kenkiä.

Vaikka vertaisverkkokauppa on kooltaan jo merkittävää, pelkkien kauppapaikkojen myynti-ilmoitusten valossa kaupankäynnin koosta voi saada liioitellun kuvan. Selvityksestä käy nimittäin ilmi, että esimerkiksi kolmasosa asuntoaan myyvistä tai vuokraavista ei saa kauppoja tehtyä ollenkaan ja neljäsosa joutuu myymään alkuperäistä hintaa halvemmalla. Suurin osa autojen ja veneiden myyntiyrityksistä joko toteutui pyydettyä pienemmällä hinnalla tai ei toteutunut ollenkaan.

Hinnoista tinkiminen tuntuukin olevan yleinen harmin aihe myyjille. Ostajat taas pitävät säästämistä ja edullisia hintoja vertaisverkkokaupan merkittävänä etuna. Peräti 78 prosenttia vertaisverkkokaupoista ostaneista toteaa säästävänsä siellä rahaa. Vertaisverkkokaupoista ostaneet kokevatkin taloudellisen tilanteensa heikommaksi kuin vastaavia tuotteita yritysten verkkokaupoista ostaneet. Reilu kolmannes kertoo varsinaisesti nauttivansa vertaisverkkokaupasta ostamisesta.