S-ryhmä lähtee liputtamaan kotimaisuutta

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

S-ryhmä tuo ruokakauppoihin kotimaisen tuotesarjan, jolle Rainbow-sarja saa antaa tilaa. Suomen suurin kaupparyhmittymä sitoutuu siihen, että sen uuden Kotimaista-nimen saaneen sarjan raaka-aineet on tuotettu ja tuotteet valmistettu aina Suomessa. Kaikilla ryhmän tuotteilla on myös kotimaisuudesta kertova Joutsenlippu- tai Sirkkalehti-merkki.

– Odotamme tuoteryhmälle satojen miljoonien eurojen myyntiä ja selvää myynnin kasvua, kertoi S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu tiedotustilaisuudessa.

Kotimaista-sarjaan tulee tavanomaisten kotimaisten tuotteiden lisäksi myös luomutuotteita.

S-ryhmän tekemän kyselyn perusteella 70 prosenttia sen asiakkaista suhtautuu erittäin myönteisesti ajatukseen kotimaisesta tuotesarjasta. Kotimaisuuden rinnalla toinen keskeinen valintoihin vaikuttava seikka on hinta, jonka toivotaan olevan edullinen.

– Kotimaista-sarjan tuotteet ovat edullisin suomalainen vaihtoehto, joka meillä on tarjolla, Alarotu sanoo.

Vaikka kyseessä on kauppaketjun oma tuotemerkki, pakkauksiin tulee myös merkintä tuotteen valmistajasta, ellei se erikseen ole tätä kieltänyt.

Ensimmäisenä kauppoihin saapuu uuden tuotesarjan jauheliha. Ensi viikolla vuorossa ovat maitojuomat ja kerma. Huhtikuussa tuotesarjan on määrä kasvaa 30 tuotteeseen ja kesän aikana pariinsataan. Tavoitteena on kaikkiaan 400 tuotteen valikoima.

Sarjan tuotteita tulee tarjolle kaikkiin S-ryhmän 900 ruokakauppaan, joita ovat Prismat, S-marketit, Salet, Alepat ja ABC-marketit.

Tuotteiden tulo kaupan hyllyille ottaa oman aikansa pakkausten ja merkintöjen vaihtamisen takia, vaikka asiaa onkin Alarodun mukaan valmisteltu jo pitkään.

S-ryhmä muuttaa kaikki nyt kotimaista alkuperää olevat 160 Rainbow-merkkinsä tuotetta Kotimaista-merkin alle ja keskustelee tavarantoimittajien kanssa siitä, voitaisiinko lisää Rainbow-tuotteita muuttaa kotimaisiksi.

Myös muut kaupparyhmät ovat nähneet kotimaisuuden vetovoiman. Ruokakeskolla on tämän vuoden teemana ”Sinivalkoinen jalanjälki” yhdessä Suomalaisen Työn Liiton ja suomalaisten valmistajien kanssa. Myös saksalaisomistein Lidl liputtaa vahvasti Suomen lippua ilmoittelussaan.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!