Tukkutori: Suosta ylös kotimaisuutta suosimalla

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Tukkutori-lehden numerossa 4/2013 otettiin kantaa Suomen talousnäkymiin.

– Euroa koskevat uutiset ovat olleet kuin olisi seurannut Kauniita ja rohkeita. Vaikka muutama jakso jäisi näkemättä, ei menettäisi mitään. Samat kuviot ovat toistuneet seuraavissa jaksoissa. Valitettavasti ei olla seuraamassa näytelmää, josta pääsee sulkemalla television. Talousasiat ovat reaalisia, toteaa päätoimittaja Jouko Tikkanen.

– Euroopan ongelmat heijastuvat meidän suomalaisten elämään. Taloudellinen hyvinvointi syntyy siitä, miten paljon pystymme viemään ja miten paljon tuontia voimme korvata omalla tuotannolla. Vientimme sakkaa pahoin ja seurauksena on kotimarkkinoidenkin hyytyminen. Kun maailman halpatuotteet korvaavat kotimaiset laatutuotteet, lamakierre syvenee.

Ravintola-ala kriisiytyy, kukka-alalle kävi jo niin

Pääkirjoituksessa todetaan, että ravintolapalveluiden kysyntä on alkuvuonna laskenut viisi prosenttia.

– Verojen ja maksujen korotukset rokottavat lisää kannattavuutta. Yrittäjähenkisiltä ravintolatyöntekijöiltä tukahdutetaan työhalut, kun julkisuudessa revitellään sitä, ettei ylitöistä ole maksettu ammattiliittojen sopimia korotuksia. Kohun seurauksena sadat työntekijät menettävät työnsä.

– Kukkakauppa-ala on kriisissä. Se alkoi, kun kotimainen leikkokukkatuotanto näivettyi afrikkalaisen halpatuonnin seurauksena. Ruusujen myynti kappalemääräisesti kasvoi, kun kukat siirtyivät markettien tarjoustavaraksi. Samalla ruusun ja hyvien tapojen arvostus menetettiin.

Kaupan yhteiskuntavastuu?

Pääkirjoituksen mukaan suuret suomalaiset kaupan keskusliikkeet korostavat yhteiskuntavastuutaan. Kuinka ne käytännössä toimivat?

– Kun kilpailutetaan pientä kotimaista yritystä halpamaitten yritystä vastaan, on selvää, miten hintakilpailussa käy. Suomalaiset yritykset maksavat saman palkan tunnissa, mitä kilpailijamaassa työntekijä saa päivässä – joissakin maissa kuukaudessa.

– Onko yhteiskuntavastuu ymmärretty oikein, kun samalla ”Private label” -merkillä myydään kotimaisen valmistajan tuotetta ja tuontitavaraa? Kuluttajilta haetaan luottamus kaupan merkkeihin kotimaisten valmistajien työllä, ja myydään ulkomaista tuotetta halpuudella. Hevosenlihat ja hulluruohot ovat valitettavia esimerkkejä.

– Halpatuonnin suosiminen kotimaisen tuotteiden kustannuksella tulee kolahtamaan lopulta kaupan omaan nilkkaan. Ostovoiman hyytyessä jäävät myös hypermarketit ja ostosparatiisit tyhjän panteiksi kuten pienliikkeiden toimitiloille on jo suurelta osin käynyt. Vain kotimaista suosimalla voimme nousta suosta ylös ja siinä kaupan keskusliikkeillä on äärettömän suuri yhteiskuntavastuu, todetaan Tukkutori-lehden pääkirjoituksessa.

Lehdessä on tuhti paketti mielenkiintoisia juttuja kuten…

• Bryggeri Helsinki on Suomen olutkulttuurin näyteikkuna, haastattelussa Pekka Kääriäinen.

• Maaseudun kukkakaupat ovat tiukoilla, sanoo kukkakauppias Anneli Repo Haapavedeltä.

• Naissaaren kahvila Vaajakoskella ihastuttaa, keittiömestari Jari Rajaranta jätti Helsingin pölyt ja lähti yrittämään kotiseudulle.

• Metsämarjat ovat sekaisin, ihmettelee Stefan Nyman Villiaromista, kun toukokuun helle pani mustikan kukkimaan.

• Kansanedustaja Eero Lehti (kok.): ”Suomi on kuin Titanic, juhlat jatkuvat hallituksen komentokannella, mutta ruumassa vesi nousee”.

• KasvisHovi palvelee puolta Suomea, haastattelussa Henri Isohätälä.

Voit ostaa lehden digitaalisena näköispainoksena
TÄSTÄ LINKISTÄ

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!