Elintarvikeketjussa voi sauma ratketa

Tukkutori-lehden uudessa numerossa (2/2013) kannettiin huolta elintarvikeketjun epätasapainoisesta tilanteesta. Pure Finnish Oy:n toimitusjohtaja Marko Parkkinensanoi lehdessä, että liian halvalla myyminen tappaa kotimaisen tuotannon ja johtaa ruokaskandaaleihin.

Kanta-Hämeen Tuoretuotteen toimitusjohtaja Jari Harlin puolestaan totesi, että alkutuottajilla on joillakin tuotantoaloilla todellinen taloudellinen hätä kauppajärjestelmän puristuksessa.

– Tuottajien saama osuus tuotteen loppuhinnasta on melkoisen vähäinen. Possujen kasvattajat joutuvatkin miettimään, pitäisikö heidän siirtyä esimerkiksi paremmin tuottavien minkkien tuotantoon, pohti Harlin.

Lehti otti ”Sauma voi ratketa”-otsikoidulla pääkirjoituksella kantaa aiheeseen.

– Hevosenlihakohu osoittaa, mitä halpaa hintaa korostavasta elintarvikekaupasta seuraa. Suurten kauppaketjujen sisäänostajat niin Suomessa kuin muuallakin käyttävät ostovoimaansa väärin: hintaruuvia kiristetään niin, että jostakin kohtaa tuotantoketjua sauma ratkeaa. Kuluttajalle ollaan myyvinään kelpoja elintarvikkeita ja häntä juoksutetaan tarjousten perässä.

– Useimmille meistä suomalaisista hevosenliha on kelpaavaa, kunhan hevonen myydään reilusti hevosena. Marketien tarjouslihapullissa syömme tietämättämme broilerinnahkoja, mikä maalaisjärjellä ajatellen on suurempi petos kuin hevosenlihan myynti nautana, vaikka lihapullat olisivatkin säädösten mukaisia. Taannoinen Kuluttajaviraston selvitys osoitti, että pahimmillaan lihapullissa on vain 16 prosenttia lihaa, parhaimmillaan 83 prosenttia. Molemmat tuotteet joutuvat hinnalla taistelemaan kaupan hyllytilasta – kumpi voittaa?

– Euroopan elintarvikeviraston, Efsan, tuore julkaisu osoittaa, että suomalainen ruoka on Euroopan puhtainta vierasaineista kuten torjunta-aineiden jäämistä. Jäämättömyydestä suomalainen elintarvike ei silti saa lisäpisteitä.

– Finnwatchin tammikuussa julkistama selvitys kertoi, että suomalaisten kauppaketjujen ”private label” -ananasmehujen valmistuksessa on vakavia ihmisoikeusloukkauksia. Niitä valmistavassa thaimaalaisessa tehtaassa työntekijät ovat orjan asemassa ja heidän joukossaan on lapsiakin.

Päätoimittaja Jouko Tikkasen mukaan hintaruuvi on kiristetty äärimmilleen kotimaankin hankinnoissa ja sauma voi ratketa.

– Kauppa kilpailuttaa suomalaista elintarviketeollisuutta paitsi keskenään niin myös halpamaitten kanssa. Teollisuus puolestaan puristaa katteensa alkutuotannosta. Maatalousyrittäjät eivät tahdo enää jaksaa. Kenellä vielä voimia ja taloudellisia mahdollisuuksia on, hän luopuu tuotannosta. Taasen ne, jotka ovat tyystin uupuneet, voivat jättää kotieläimensä hoitamatta. Poliisi ja eläinsuojeluviranomaiset tulevat maatilalle. Ehkä heidän pitäisi mennä ruuvin kiristäjän pakeille, todettiin Tukkutorin pääkirjoituksessa.

Lehti sisältää tukun ainutlaatuisia haastatteluja.

• Kemppainen koutsaa Kämpin keittiötä. Kansikuvajutussa haastatellaan Sauli Kemppaista, joka on hankkinut Michelin-kannuksensa Saksassa.

Terhi Hällströmin sidontatyöt menestyivät skotlantilaisen Fusion Flowers -lehden kilpailussa.

• Lagerblad Foodsin keittiömestari Timo Luotonen kertoo yrityksen miljoona-panostuksesta valurautapannu-linjaan.

• Monialayrittäjä Marko Parkkinen kokoaa pienistä yrityksistä suurta ”Pure Finnish” -ruokataloa. Ensimmäinen askel oli Suomisen Lihajalosteen ostaminen.

• Kalastaja Juha Korhonen kertoo, kuinka EU:n alkuperäsuoja vaikuttaa ”Kitkan viisaaseen”.

• Kuljetusringin Jukka Aro sanoo, että kuljetuspuolella hintoja poljetaan, jonka vuoksi he ovat monipuolistaneet yrityksen toiminnan: palvelutarjonta on yhtä monipuolinen kuin pitsalista.

• Kukkakaupat harvenevat, mutta palvelu parantuu: Helsingin Kukkatoimitus perusti Kuopioon jakelutukun, Kuopion Kukkatoimituksen.

• Kanta-Hämeen Tuoretuote tarjoaa rivakkaa ja henkilökohtaista palvelua, haastattelussa on toimitusjohtaja Jari Harlin.

• Hietalahden kauppahalli palvelee jälleen Stadin herkkusuita.

• Heinon Tukku Oy laajentuu vähittäiskauppaan, kun se ostaa osake-enemmistön Anton & Anton -kivijalkakaupoista. Toimitusjohtaja Petri Heino sanoo, että yritys on valmis kasvattamaan ruokakauppojen määrää.

Voit lukea Tukkutorin digitaalisen näköispainoksen (hinta 5 €)tästä linkistä

Voit tilata lehden erittäin edullisesti tästä linkistä.tästä linkistä