Ruuan tuottajahintaprotesti valittiin Vuoden 2012 Markkinointiteoksi

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Markkinointi & Mainonta -lehti ja MARK Suomen Markkinointi-liitto palkitsivat MTK:n ja SLC:n ruuan tuottajahinta-protestin Vuoden 2012 Markkinointi-tekona. Kriteerinä on perinteisesti ollut, että vuoden markkinointi-teon pitää ylittää tavanomainen markkinointi-teko ja luoda uutta. Palkitsijoiden mielestä tuottaja-järjestöjen tempaus täytti kriteerin kirkkaasti, saavutti valtavasti myönteistä julkisuutta ja aloitti laajan yhteis-kunnallisen keskustelun.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC kampanjoivat 14. marraskuuta Helsingissä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kokkolassa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Seinäjoella, Tampereella ja Ylivieskassa. Kampanjassa tuottajat myivät naudan paistia, porsaan palapaistia, kananmunia, perunoita ja ruisleipää tuottajahintaan. Tuottajat protestoivat tempauksellaan maatalouden heikkoa kannattavuustilannetta. Kampanjana slogan oli: ”Miksi se joka tekee eniten, saa vähiten?”

– Kampanjan tavoitteena oli tuoda esille maataloustuottajien heikentynyt taloudellinen tilanne, tuottajien saama vähäinen osuus ruuan hinnasta ja herättää yhteiskunnallista keskustelua tilanteesta. Tavoitteet täyttyivät ja kampanja sai puolelleen suomalaisten tuen, MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen sanoo.

Kampanjan idea, kampanjakonsepti ja käytännön toteutus syntyivät pääasiassa MTK:ssa ja SLC:ssä. Idea ruuan myynnistä tuottajahintaan tuli MTK-Satakunnan toiminnanjohtaja Markku Pärssiseltä. Sloganin keksi kampanjamateriaalia tuottaneen Mainostoimisto KEDM:n copy Anna-Kaisa Mannonen. Narinkkatorin päätapahtuman tuottajana toimi Herkkujen Suomi -tapahtumankin tuottajana toimiva Antti Närhi.

– Kampanjapäivään osallistui pitkälti toistasataa tuottajaa MTK:sta ja SLC:stä. Kampanjan suunnitteluun ja toteutukseen osallistui suuri joukko järjestömme henkilöstöä sekä yhteistyökumppaneita. Haluamme kiittää kaikkia hienosti sujuneesta yhteistyöstä, sanoo järjestöjohtaja Matti Voutilainen.

Vuoden Markkinointiteko 2012 -palkinto luovutettiin voittajille MARK Suomen Markkinointiliiton Tammikuun täräys -tapahtumassa torstaina 24.1. Palkinnoksi MTK ja SLC saivat sivun ilmoitustilaa Markkinointi & Mainonta-lehdestä. Vuoden Markkinointiteko on valittu vuodesta 1991 lähtien.

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!