Mitä sateenkaaren takana on?

Puutarha-Sanomat -lehden numero 8/2012 pääkirjoituksessa kiinnitetään huomiota kaupan omien merkkien voimakkaaseen lisääntymiseen vihannes- ja perunatiskeillä.

– Muistan, kun pikkupoikana kimputin polkupyörällä kohti sateenkaarta, koska vanhemmat ihmiset olivat kertoneet sen takaa löytyvän aarteen. Pian ymmärsin, että minua oli huijattu. Osuuskauppa uskoo sateenkaaren tuovan rahaa, kun se on ottanut Rainbow-merkin laajasti käyttöön myös vihanneksissa ja perunoissa, kirjoittaa päätoimittaja Jouko Tikkanen.

– On helppo ymmärtää, että kauppa pyrkii edistämään omia tuotemerkkejään. Pirkka on ollut Keskolle erityisen onnistunut ratkaisu. Kaupan private label -merkeillä saavuttamat myyntivolyymit ja rahat ovat kuitenkin poissa toisilta – usein kotimaiselta elintarviketeollisuudelta ja viljelijöitä.

Pääkirjoituksessa kummastellaan osuuskaupan valintaa käyttää vieraskielistä Rainbow-sanaa tavaramerkkinä.

– Mitä onkaan sateenkaaren takana? Suomalaiset kuluttajat haluavat väkevästi suosia kotimaisuutta elintarvikkeiden ja erityisesti perunoiden, vihannesten ja marjojen ostoissa. Näissä tuotteissa ”Puhtaasti kotimainen” -sirkkalehtilippu näkyy sulassa sovussa Rainbow-merkin kanssa – kuluttaja ymmärtää ostavansa kotimaista tuotetta.

– Kauppa voi valita tavarantoimittajat, jotka pääsevät pakkaamaan sen private label -tuotetta. Samoin se voi halutessaan vaihtaa toimittajan toiseen kotimaiseen tai ulkomaiseen toimijaan. Ulkomaisen toimijan pakkauksissa ei tietenkään ole viitettä kotimaisuuteen, mutta tutuksi tullut Rainbow-tuote voidaan helposti poimia ostoskoriin. Kynnys ostaa ulkomaista on madaltunut, päätellään pääkirjoituksessa.

– Suurta markkinaosuutta hallitsevilla kaupparyhmillä on hirmuisen suuri valta ja vastuu. Ne voivat peukuttaa kotimaista tuotetta ylös tai alas yhtä helposti kuin facebookissa. Hetken päätöksellä voidaan tuhota kokonaan jonkin tuotteen tai tuoteryhmän kotimainen tuotanto. Tässä lehdessä SOK:n hankintajohtaja kertoo vastuullisuudesta, ja toivoa sopii, että toiminta on jatkossakin vastuullista, kirjoittaa Tikkanen.

PUUTARHA-Sanomat nro 8/2012 teemana oli ruokaperuna, mutta lehti sisältää lukuisia muitakin artikkeleita.

• Profood Oy:n tuotemerkki on Pohjolan Peruna. Yritys siirtyi hakkeeseen ja saa miljoonasäästöt vuodessa. Haastateltavina Eero Pisilä ja Paavo Liestalo.

• Helsingin tukkutori järjestää maalaismarkkinoita Teurastamolla ja Kellohallissa, haastateltavina mm. Aira Sevón, Timo Taulavuori, Jouko Helander.

• Rainbow tulee rytinällä hevi-tiskeihin, haastateltavan SOK:n hankintajohtaja Jari Simolin.

• Kouvolan kauppakeskus Veturi avautui, haasteltavana K-citymarket kauppias Simo Hiltunen ja hevihoitajaJaana Ylätalo.

• Professori Risto Tahvonen jäi eläkkeelle – tutkimusasema on iskukunnossa. Tahvosen ”testamentin” ensimmäisessä osassa kerrataan avomaapuolen tutkimuksen tuloksia.

• Tomaattikuski Hans Ånäs tuntee viljelmät vuosikymmenten ajalta. Hän kerää Närpiön Vihanneksen sopimusviljelijöiden tuotteet.

Veljekset Kuusisto on Suomen suurin perunaviljelmä, haastateltavana Raimo Kuusisto. Katso video.

• Aeroponinen viljely tehostaa siementuotantoa, kertoo Lauri Juola SPK:lta• Kantaperuna on siirtymässä kokonaan kotimaiseen kanta-aineistoon, kertoo Mika Paassilta.

• ProPeruna ry kiillottaa perunan imagoa, kertoo projektipäällikkö Tarutuuli Mäkinen.

• Utajärven Pottumies onkin nainen, Kristina Kiviselg haastattelussa.

• Rymättyläläinen varhaisperunatila laajentui ruokaperunaan, kokemuksista kertoo nuori isäntä Pasi Vehmanen.

• Vilkunan kaaliviljelmällä Nivalassa on rationalisoitu, jotta kustannukset saatiin kuristettua. Haastattelussa Ville Vilkuna ja hänen isänsä, entinen kansanedustaja Pekka Vilkuna.

Paavo ja Vuokko Väyrynen satsaavat lähiruokaan, Keminmaalla laajennetaan herukkatuotantoa ja perustetaan lähiruokamyymälä.

Jouni Tyynelä Pickpack Oy palvelee perunapakkaamoja pakkausasioissa.

• Kaalimiehen historia julkistettiin, Timo Hietanen täytti 75 vuotta.

• Porkkanan uudet lajikkeet Clauselta, HL-Vihanneksen päivässä oli vieraana Axelle Stahl.

Lue lisää Puutarha-Sanomat -lehdestä.

Voit tilata lehden 54 euron edulliseen kestotilaushintaan www.puutarha-sanomat.net -palvelun oikean palkin linkistä tai asiakaspalvelustamme puh. 010387 0880.

Voit myös lukea jutun digitaalisesta näköislehdestä; lehden hinta on 5 euroa.

Klikkaa tästä PS nro 8/2012