Tukkutori kaipaa ”reilua kauppaa” kotimaahankin

Vapun jälkeen ilmestyneen Tukkutori-lehden (nro 3/2012) pääkirjoitus oli otsikoitu ”Munamaista”. Siinä todettiin, että munarikkaan pääsiäisen toivottelu ei tänä vuonna kaikille toteutunutkaan, kun monien kauppojen munahyllyt ammottivat tyhjyyttään.

– Munamarkkinoilla ei olla tasapainossa, kun tukkukauppojen toimitukset kauppoihin näyttävät viivaa. Onko kukaan kysynyt kuluttajalta, paljonko hän olisi valmis yhdestä munasta maksamaan? Voi hyvin olettaa, että kuluttaja soisi mielellään kananmunantuottajalla nykyisen 7 sentin asemasta vaikkapa 9 senttiä munalta, jotta tuottajan kannattaisi investoida kanojen hyvinvointiin ja kuluttaja saisi munansa.

– Alkutuotannon kannattamattomuus on yleistä muissakin elintarvikkeissa ja kukissa. Kananmunissa tilanne näkyy kuluttajalle saakka, kun puutteita ei voida salmonellavaaran vuoksi korvata tuonnilla. Monissa maataloustuotteissa Suomessa maksetaan alempaa hintaa kuin Keski-Euroopassa. Oma tuotanto näivettyy ja eurot pyörivät ulkomaille. Kauppataseen miinusmerkki kasvaa ja kansantaloutemme kärsii.

Pääkirjoituksen mukaan yksi onnistuneimmista markkinatempuista on ”Reilu kauppa”. – Siinä myydään kuluttajille hyvää omaatuntoa, vaikkakin kuluttajan maksamat lisähinnat vuotavat kehitysmaan viljelijöiden ja työntekijöiden sijaan valtaosiltaan muille.

– Reilua kauppaa tarvittaisiin suomalaisiakin tuottajia kohtaan. Kuluttajat haluavat suosia kotimaisuutta ja olisi reilua maksaa sellaista hintaa, jolla kotimainen tuotanto voi jatkua ja jolla voidaan tehdä investointeja. Lopulta reiluudesta hyötyy koko kansantalous, kirjoitti päätoimittaja Jouko Tikkanen.

Tukkutori-lehdessä on mm. seuraavat artikkelit

• Nepalilainen ravintola Kalasatamaan, Devi Dutt Sharma tuli 30 vuotta sitten Suomeen

• Piilola.fi on jo konkari kukkien verkkokaupassa, Timo Punkari tuli IT-alalta kukkakauppaan

• Maatalouden elinvoimaisuus edellyttää luomua, Jukka Lassila aloitti Luomuliiton puheenjohtajana

• Ravitsemussuositukset muuttavat vuonna 2013, professori Mikael Fogelholmin teesit

• Suomalaiset eivät tunnista EU:n luomumerkkiä, ”Kirkkovene” ei avaudu kaikille

• Munapula kestää koko kesän, Munakunta ja Kieku lupaavat tasapainon syksyksi

• Kukkasidonnan SM meni Kalajoelle, Merja Nikula yllättyi voitostaan

• Vihanneskolmio pärjää palvelulla, kolme sisarusta pyörittävät lahtelaista tukkua

Voit tilataTukkutori-lehden osoitteesta www.tukkutori.eu tai voit myös ostaa lehden digitaalisena näköispainoksena alla olevasta linkistä (lehden hinta on 5 €, voit lukea kolme ensimmäistä sivua ilmaiseksi).

Klikkaa ja lue Tukkutori nro 3/2012