Uuden Puutarha-Sanomat -lehden (nro 1/2011) pääkirjoituksessa nähdään valoa kasvihuonevihannesten valotuotannon tulevaisuudessa, jos vihannesklusteri puhaltaa yhteen hiileen.
Päätoimittaja Jouko Tikkasen mukaan Suomi on johtava maa kasvihuonevihannesten valotuotannossa.
– Syykin on selvä: suomalaiset kuluttajat haluavat tuoreita ja maukkaita tomaatteja, salaatteja ja kurkkuja myös talvella, vaikka ne maksavat enemmän kuin Espanjasta tai Marokosta tuodut vihannekset.
– Hyvä kysyntä on mahdollistanut valotuotannon kehittämisen huipputeknologiseksi tuotteeksi, jota ei ole liioiteltua verrata osaamiseltaan Nokian kännyköihin. Tuotannon kehittämisessä ollaan LED-valotuksen myötä ottamassa suuria askeleita eteenpäin.
Tikkasen mukaan on selvää, että tuoreiden vihannesten tuottaminen talviaikaan vaatii panoksia.
– Sähkö on suurin kustannustekijä ja sähköveron korotus lisää taakkaa vielä kymmenyksen. Yrittäjät ovat investoineet huoneisiin ja teknologiaan. Yritysten koon kasvaessa palkkatyövoiman osuus on myös kasvanut. Yrityksiä ei voi pitää pystyssä sillä, että yrittäjäperhe tinkii omasta palkkavaatimuksesta.
– Toisin kuin tuottamisen osaaminen ei vihannesten markkinoinnin osaaminen ole kehittynyt lainkaan. Erityisesti kurkussa markkinoille toimitettavat määrät heilahtelevat. Näin kävi joulukuussa, kun pieni ylitarjonta pudotti hinnan puoleen pitkäksi ajaksi.
Pääkirjoituksen mukaan tuottajat menettivät myyntituloja miljoonia euroja, joita olisi kipeästi kaivattu kustannusten maksamiseen.
– Nokiasta ei koskaan olisi tullut suurta ja kannattavaa yritystä, jos se olisi holtittomasti laittanut myyntiin sellaisia tuotemääriä, joita markkinat eivät olisi vetäneet.
– Paljon parjattu EU on joissakin asioissa ollut järkevä. Se on luonut hevi-alalle toimialaorganisaation mahdollisuuden. Tällä foorumilla voivat tuottajat ja kauppa yhdessä parantaa tuotannon ja markkinoinnin suunnittelua ja edistää tuotteiden menekkiä. Valmisteilla on laki samaisen ajatuksen ulottamista myös muihin maataloustuotteisiin.
Tikkasen mukaan toimialaorganisaatio voi luoda valoa kasvihuonevihannesten talvituotannon tulevaisuuteen.– Vihannesklusteri voisi olla tulevaisuuden Nokia, kunhan ala ei ryssi mahdollisuuksiaan keskinäiseen kyräilyyn.
Lehdessä on monipuolinen sisältö
• Puutarha-Sanomat nro 1/2011 sisältää mm. seuraavat artikkelit
• Lepolan 4. sukupolvi katsoo tulevaisuuteen, kansikuvassa Tomi Suominen
• Mansikan huutokauppaa Belgian malliin
• Kannattavuus rassaa – mahdollisuuksia on, MTT:n tutkija Anu Koiviston analyysi
• ”Laatu ohjaamaan hinnoittelua”, vaati paimiolainen marjanviljelijä Antti Alanne perinteisessä laivaseminaarissa. Viljelijäkommentteja tulevaisuuden mahdollisuuksista esittävät myös Esko Holma, Alpo Ellä ja Jorma Jaakkola
• Palotarkastaja Eerik Virtanen muistutti viljelijöitä vastuusta: ”Majoitusrakennukset on ilmoitettava kuntaan”
• Haastattelussa K-market Tasalan diplomikauppiaat Krista ja Markku Patanen.
• Keravalla avattiin uusi Valintatalo. Myyntijohtaja Jonas Stjernberg Suomen Lähikaupasta kertoo, kuinka Siwoilla ja Valintatalolla menee.
• Kurkun tehotuotantoa Itä-Suomessa, haastattelussa Risto ja Merle Taskinen
• Tommy Sigg rationalisoi taimituotantoa
• Energianvero rokottaa kasvihuoneviljelyä, toteavat Bo Linde ÖSP:stä ja Marianne Nygårds, joka on Närpiön puutarhatuottajien puheenjohtaja.
• Auringonkukka on näyttävä välikasvi, toteavat suonenjokelaiset Reijo ja Tiia Laitinen
• Matti Leinonen aloitti Pakkasmarjan johdossa
Voit tilata Puutarha-Sanomat oikean palkin linkistä tai asiakaspalvelustamme puh. 010 387 0880 (ark. klo 9-15) tai lukea lehden digitaalisena näköispainoksena, johon linkki alla.
LUE PUUTARHA-SANOMAT nro 1/2011
Lehden hinta on 5 €, ja sen voit maksaa verkkopankilla tai luottokortilla