Markus Maulavirran haastattelu on julkaistu Tukkutorissa

Tukkutorin uusimmassa numerossa (4/2009) haastatellaan keittiömestari Markus Maulavirtaa, joka on muuttanut maalle, Anttolanhoviin.

– Nyt halutaan oikeaa ruokaa ja täpläruoka alkaa väistyä, sanoo Markus ja selittää tarkoittavansa täpläruualla sitä, että lautasella on siellä täällä ruokaa kynnenkokoisina palasina.

Maulavirta katsoo, että maalaishenkinen ruoka on nouseva trendi. Hän kuitenkin pahoittelee sitä, että lähiruoan nimeä käytetään väärin.

– Lähiruoka on muutakin kuin maantieteellinen määre. Lähiruoassa tulee olla identiteetti ja sanoma, korostaa Maulavirta.

Markuksen mukaan lähiruoan kysyntä lisääntyy.
– Nyt ruokaindividualistit suorastaan huutavat alkuperäiskarjan lihan perään, kun teollisuus on sitä hylkinyt.

Markus Maulavirta katsoo, että hyper- ja supermarketit ovat raunioittaneet yhteiskunnan rakennetta.

– Tuntuu kornilta, kun golfkentältä Armanin puvussa tuleva kurvaa kalliilla autolla ostamaan halpaa tarjousruokaa hypermarketista. Köyhissä maissa ihmiset hakevat paljain jaloin herkkuja, sillä he ymmärtävät ruoan sosiaalisen merkityksen.

– Kaikkea mitataan rahassa, mutta hypermarkettien halpojen hintojen hyöty voi valua toisesta päästä ja lasku yhteiskunnalle tulee kalliiksi. Niissä ei ole sosiaalista kanssakäymistä eikä seurustelunurkkauksia, huolehtii Markus kanssaihmisten hyvinvoinnista ja toteaa sosiaalisen paineen kivijalkakauppoihin olevan jo suuri.

Kokit eivät osaa tarinointia

Markus Maulavirta tähdentää myös ravintoloilla olevan valtavan suuri sosiaalinen merkitys.
– Ravintoloiden tehtävä on tarjota elämyksiä ja kokemuksia, joita ei saa kotona. Ne luovat sosiaalista hyvinvointia.

Pientuottajat tuovat suoraan omia tuotteitaanAnttolanhoviin.
– Esimerkiksi saamme kylmäsavuhaukea, jota on savustettu neljä päivää kymmenessä asteessa.

Markus sanoo viinimestareiden olevan taitavia kertomaan tuotteista tarinaa.– Olen hävennyt meitä kokkeja, kun kykenemme sanomaan vain ruoan alkuperämaan. Meiltä puuttuu brändäys. Viinimestarit kertovat lajikkeen, vuoden ja kasvupaikastakin sen kummalla puolella ojaa köynnös on kasvanut, nauraa Markus ja sanoo uudenlaisen kiinnostuksen heränneen myös siitä, kenen tuottamaa ja miten tuotettua ruoan raaka-aineet ovat.

Tukkutori nro 4/2009 on mm. seuraavat jutut ja artikkelit

• Kaisan Kukkaan on helppo tulla
”Marketit eivät syö kukkakaupan myyntiä”, toteaa hämeenlinnalainen ”Kaisa” alias Annemari Kuvaja

• Härkälän vihanneksilla on omat hintanapit
Vesiverho jäähdyttää kesällä kasvihuonetta ja tuo lisäsatoa

• Patakunkku kiusasi meppejä
Sirpa Pietikäinen kommentoi kerjäläiskysymystä

Sauli Niinistö ässähaastattelussa
Palvelusektori on Suomen tulevaisuuden ala

• MinisteriMari Kiviniemi ehdotti Kainuun mallia metropolin kehitysvaivoihin

• Lappi-Hunaja hakee eurot saksalaisilta
Toimitusjohtaja Pasi Seikkola kertoo, että lajihunajat hinnoitellaan samppanjakertoimella

• Maakuntien herkut tulivat Helsinkiin
Eat & Joy avasi myymälän Lasipalatsiin

• HerttaSeiskan hengästyttävä kesäkiertue
HerttaSeiska osti halvat liput Madonnan Tallinnan konserttiin.

Tilaa Tukkutori -lehti asiakaspalvelustamme hintaan 35 euroa vuosikerta. Puh. 010 387 0880