Vuoden Tähtituotteet: Kasvis Gallerian Punajuurilasagne ja Biofermen Yosa-smoothiet

Jouko Tikkanen Uutiset Leave a Comment

Elintarviketeollisuusliiton Vuoden Tähtituote 2009 -kilpailun voittajiksi valittiin vähittäiskauppasarjassa Biofermen Yosa-smoothiet ja suurkeittiösarjassa Kasvis Gallerian Punajuurilasagne. Kunniamaininnan suurkeittiösarjassa sai Liha-Saarioisen Porsaan sisäfilee.

Vuoden Tähtituote -raadin mukaan kilpailuun osallistuneet tuotteet olivat erittäin korkeatasoisia. Herkullisuuden ohella raati arvioi tuotteiden innovatiivisuutta ja kaupallistettavuutta sekä antoi painoarvoa niiden ravitsemuksellisuudelle.

Pk-yritysten menestys kisassa osoittaa, että laajasti kaupallistettavien menestystuotteiden aikaansaaminen ei ole yrityksen koosta kiinni. Palkinnot luovuttanut ministeri Paula Lehtomäki toivoi, että jatkossakin kotimaisten raaka-aineiden maku onnistutaan säilyttämään valmistusprosessissa.

– Kisan kriteerit ovat samoja, joita tavallinen äiti ja isä arvostaa, Lehtomäki sanoi palkitessaan voittajia tiistaina Elintarvikepäivässä Helsingissä.

Punajuuri päivittyi pakasteeksi

Ruokatrendit vaihtuvat, mutta ruuan terveellisyys, herkullisuus ja valmistuksen vaivattomuus ovat keskeisiä asioita. Suurkeittiötuotesarjan voittaja Punajuurilasagne on tuote, joka täyttää edellä mainitut toiveet, toteaa Kasvis Gallerian toimitusjohtaja Tarja Peltola.

– Neljäs perättäinen voitto antaa uskoa siihen, että valitsemamme tavoitteet ja arvot ovat oikeita. Haluamme tehdä tuotteita, joiden käytöstä asiakkaamme tuntevat saavansa lisäarvoa. Huomioimme valmistuksessa myös raaka-aineiden kotimaisuuden, puhtauden ja sitä kautta koko yrityksen ekologisen jalanjäljen.

Punajuuresta on toivottu valmiita tuotteita tähän päivään päivitettynä. Punajuurilasagneen antaa makua vuohenjuusto: punajuuren lempeä makeus ja vuohenjuuston happamuus täydentävät toisiaan. Punajuurilasagne valmistetaan pakastetuotteeksi, jotta sen käyttö olisi mahdollisimman helppoa, kertoo Peltola.

Innovatiivinen tuotekehitys on Kasvis Gallerian vahvuuksia, mistä osoituksena ovat useat Tähtituote-palkinnot sekä Ny Nordisk Mat -kunniadiplomi viime syksynä.

Punajuurilasagnen alkuperäisidean kehitti ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, joka toivoi markkinoille maukkaita ja hieman terveellisempiä juurespohjaisia kasvisruokia. Kasvis Gallerian tuotekehitystiimistä Tarja Peltola ja Mervi Korhonen hioivat ideaa ottaen huomioon horeca-asiakkaiden toiveet monikäyttöisestä kasvisruuasta ja -lisäkkeestä. Tuotekehitysvaihe oli haastava punajuuren voimakkaan värin ja maun vuoksi.

Innovatiivisten suurtalousuutuuksien kärki

Raati perusteli Punajuurilasagnen valintaa suurkeittiösarjan Vuoden Tähtituotteeksi todeten, että se on onnistunut kaupallinen innovaatio, joka palvelee ravintolasektoria kasvisruokien ja punajuuren kysynnän kasvavassa trendissä. Moderneista tämän päivän raaka-aineista valmistettu makuyhdistelmä on uusi ja erittäin herkullinen. Tuotteella on raadin mukaan hyvä käytettävyys, sillä se toimii myös lisukkeena. Raati näkee tuotteessa menestyksen merkit.

Suurkeittiösarjan kunniamaininnan sai Liha-Saarioisen Porsaan sisäfilee, joka on matalalämmöllä kypsennetty uudenlainen tuote. Raadin mukaan tuotteen mureus, maukkaus ja ulkonäkö ovat gourmet-tasoa. Se on kustannustehokas monikäyttöisyyden, helpon valmistettavuuden ja pienen hävikin ansiosta.

Vähittäiskaupan tähtituotteeksi valikoitui välipalajuoma

Raati perusteli Biofermen Yosa Mango-vanilja-smoothien ja Vadelma-punaherukka-smoothien valintaa tähtituotteeksi todeten, että ne ovat teknologinen innovaatio, jonka taustalla on vuosien panostus tutkimukseen ja pitkäjänteistä uskoa omaan työhön.

– Kauran maku ja rakenne on pehmennetty onnistuneesti vatsalle hyvää tekevien bakteerien avulla. Tuotteessa on yhdistetty monia puhuttelevia ominaisuuksia kuten herkullisuus, ravitsemuksellisuus ja luomu. Yosa-smoothiet ovat moderneja tulevaisuuden tuotteita, raadin puheenjohtaja Marja Innanen totesi palkintojenjakotilaisuudessa Elintarvikepäivässä Helsingissä.

Biofermen toimitusjohtaja Merja Scharlin kertoi, että probioottisten smoothie-juomien syntyä edelsi kymmenen vuoden tutkimustyö. Tuotteistaminen vei pari vuotta, sillä teollista mallia ei ollut.

Elintarviketeollisuusliiton järjestämään Vuoden Tähtituote -kilpailuun osallistui tänä vuonna 48 tuotetta ja tuotesarjaa, joista kertyi yhteensä 124 yksittäistä tuotetta. (Ruokatieto – Mariaana Nelimarkka)

TILAA PUUTARHA-SANOMAT SUORAAN KOTIISI!