Ruotsin elintarvikevienti on kasvanut maan EU-jäsenyyden aikana voimakkaasti. Vuonna 1994 ennen jäseneksi liittymistä viennin arvo oli 1,1 miljardia euroa, kun se nyt on jo noin 3,5 miljardia euroa.
Ruotsin kokonaisvienti kasvoi viime vuoden alkupuoliskolla noin kuusi prosenttia, mutta elintarvikevienti peräti kymmenen prosenttia. Elintarvikkeiden osuus kokonaisviennistä on 3,5 prosenttia. Kaksi kolmasosaa siitä on jalostettua ruokaa ja juomaa.
Ruotsalaiset muun muassa ostavat Norjasta lohta, jalostavat sen ja myyvät takaisin Norjaan. Viljaa viedään juomina, leivonnaisina ja leivonnaispakasteina. Vodka on iso vientiartikkeli etenkin Yhdysvaltoihin. Myös ruotsalaiset makeiset, suklaa ja valmisruoka, kuten lihapullat, ovat kysyttyjä.
Projektipäällikkö BIRGITTA SANDLUND Food from Sweden hankkeesta kiittää erityisesti Ikeaa ruotsalaisen ruuan menekin edistämisestä. — Ikean hintamielikuva on matala, Ikea seuraa trendejä ja tarjoaa ruotsalaista ruokaa. Korealaiset syövät näppärästi ruotsalaisia lihapullia ja puolukkahilloa puikoilla, Sandlund nauraa.
Määrätietoista työtä viennin eteen
Viennin kasvun taustalla on määrätietoinen työ. Ruotsin Vientineuvosto eli Exportrådet sopi elintarviketeollisuuden ja valtion kanssa viennin eteen työskentelemisestä jo ennen EU-jäsenyyttä. Vuodesta 1993 alkaen valtio ja maataloustuottajajärjestö LRF ovat panostaneet Food from Sweden -hankkeeseen yhteensä noin 2 miljoonaa euroa vuodessa.
Vuonna 2002 katsottiin, että valtion tuen tarve ei enää ole yhtä merkittävä, koska yritykset ovat saaneet vahvan jalansijan vientimarkkinoilla. Tukisumma pieneni tänä vuonna.
— Nyt saamme 5 miljoonaa Ruotsin kruunua vuodessa (noin 536 000 euroa) aina vuodeksi kerrallaan. Se merkitsee tehtävien priorisointia, sanoo Sandlund.
Sandlund työskentelee Vientineuvostossa ja vastaa siellä ainoana ja osa-aikaisena Food from Sweden -hankkeesta.
Verkostoituminen lähetystöjen ja vientineuvojien kanssa tärkeää
Sandlund korostaa, että elintarvikeyrittäjät voivat käyttää myös Vientineuvoston palveluja hyväkseen. Vientineuvosto vastaa Suomen Finprota. Food from Sweden -hanke on tiiviisti verkottunut Ruotsin alueellisten vientineuvojien ja ulkomaantoimistojen kanssa, jotka kattavat yli sata maata. Lisäksi se tekee yhteistyötä Ruotsin suurlähetystöjen kanssa.
Food from Sweden palvelee yrittäjiä nettisivujen avulla. Sillä on rekisterissään kolmetuhatta elintarvikeyrittäjää, joista joka kymmenennellä on vientiä ja näistä 75 on mukana toiminnassa.
Nettiportaali on Sandlundin mukaan helpottanut toimintaa huomattavasti. Yritykset saavat sieltä tietoa ja voivat myös välittää ja päivittää tietoa itsestään linkkien avulla. Sähköpostiliikenne yritysten ja Vientineuvoston välillä on vilkasta.
Käytännön tukea ja rohkaisua yrittäjille
Food from Sweden tukee sekä pieniä että isoja elintarvikeyrityksiä. Kynnys yhteydenottoon on matala. — Meidän roolimme on kannustaa heitä, sanoa, ettei vienti ole niin vaikeaa, Sandlund sanoo.
Food from Sweden auttaa yrityksiä messuille osallistumisessa, ulkomaisissa kauppakampanjoissa, pitää seminaareja ja jakaa vuosittain vientipalkinnon. Nettisivut palvelevat ruotsiksi ruotsalaisia yrittäjiä ja englanniksi ja saksaksi ulkomaalaisia, jotka hakevat yhteyksiä Ruotsiin ja tietoa ruotsalaisesta ruuasta.
Ruotsalaisuus näkyy elintarvikeviennin tukemisessa siten, että Food from Sweden tukee niitä yrityksiä, joilla on elintarviketuotantoa Ruotsissa, vaikka omistus olisikin ulkomaisissa käsissä. (Finfood)
Food from Sweden -sivustot ruotsalaisille yrittäjille www.foodfromsweden.se, ulkomaalaisille www.foodfromsweden.com